söndag, juli 09, 2006

Låt Ghana betala den svenska välfärden


Jag ringer och de ger mig en tid samma dag. Väntrummet är fullt av pensionärer som ska få en gratis influensaspruta. Man låter mig komma in tjugo minuter innan då jag är tidig och man ligger före. Distriktssköterskan fixar till min svullna fot, ger mig gasbindor, en kräm och en ny tid två dagar senare för uppföljning. Det kostar inget. Man ber inte heller om ID eller några andra papper. Dagen efter ringer distriktssköterskan upp mig för att fråga hur foten ser ut. Det är upprörande. Hur ska jag försörja mig? Det är praktiskt taget omöjligt att sälja en text om hur smidigt svensk sjukvård ofta fungerar.

Väl hemma ser jag att text-TV (tack och lov) har en drapa om att äldrevården kommer att försämras i framtiden. Så spår i alla fall svenska folket i en undersökning man inte berättar vem som finansierat eller beställt. Jag lägger foten på kaffebordet och börjar skissa på en lösning som går ut på att tredje världen ska subventionera den svenska vården.

Enligt en rapport från den oberoende organisationen Save the Children har Storbritannien sparat 97 miljoner euro i utbildningskostnader bara på att locka 300 läkare från Ghana sedan 1999. Det finns enorma belopp att tjäna men till skillnad från många andra länder verkar regeringen Person handlingsförlamad. Eller ska jag skriva förbisprungen? Totalt finns det över 9000 läkare från Afrika söder om Sahara i Storbritannien. I USA finns det 12000 läkare bara från Filippinerna. I Kanada arbetar fler haitiska läkare än i Haiti. Varför skulle inte Sverige tävla med Storbritannien, USA och Kanada om tredje världens hjärnor? Hur ska vi annars rädda den svenska vården från att kollapsa, säg, år 2025?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, vaffö bara polska byggarbetare!