måndag, juli 10, 2006

Minns du trädet?


Jag har inget minne av det där trädet, men L kan inte släppa det. Kommer du inte ihåg trädet vi planterade utanför gymnastiksalen i trean? Rektorn var där. Han pratade om att trädet symboliserade vår framtid. Vi skulle utvecklas och växa till oss. Av en liten planta kan det bli något stort. Så sa han väl?

Kanske hade rektorn (du minns väl att han kallades bävern för att han hade så stora framtänder?) läst den där amerikanska poeten som menar att träd är tid i rum. Vad är det nu han heter nu igen den där poeten? Man gjorde en så vacker svartvit dokumentärfilm om honom och träden på Manhattan för några år sedan.

Dagen vi planterade trädet var hursomhelst väldigt högtidlig. Rektorn pratade. Vi fick glass och sen tittade vi på en tecknad film i aulan. De visade Kalle Anka på en sån där gammal projektor. Man ville ge oss ett trevligt minne och framtidstro.

En dag i åttan var trädet plötsligt borta. Vår nya rektor tyckte att trädet var i vägen. Hon bad vaktmästaren såga ner det. Jag blev så upprörd när jag såg att trädet var borta. Men ingen kom ihåg att det stått ett träd där trots att vi gått förbi det flera gånger om dagen så många år. Jag försökte prata om trädet men varken klasskamrater eller lärare förstod vad jag talade om. Alla hade redan glömt bort hur vi planterade det där trädet och varför. Ingen jag talade med kunde minnas hur vi planterat det, ätit glass och tittat på Kalle Anka. Minns inte du heller trädet?

Inga kommentarer: