söndag, oktober 29, 2006

Göran Persson - en äkta marxist


Göran Persson är egentligen marxist inser jag efter att ha läst den lilla citatsamlingen “Tänkt och sagt av Göran Persson (Kängeru förlag). Inte Karl Marxmarxist (till och med Karl Marx brukade ju förklara att han inte var marxist) utan Grucho Marxmarxist. Det var ju Grucho som sa nått i stil med “Det här är mina värderingar och tycker ni inte om dem så har jag andra“.

Även om man ska akta sig för att dra några slutsater från ett urval citat från den förre statsministern framträder ändå bilden av en man som kanske är lite väl pragmatisk eller Gruchomarxistisk i sina åsikter. Person har rent av sagt det själv: “Jag har sagt väldigt många konstiga saker de senaste åren och det har fungerat utmärkt.”
Det är något som Göran Persson inte är ensam om. Bokens redaktör, Kristoffer Lind, menar att flippfloppandet är ett resultat av politikens professionaliserig: “De har bara varit politiker och därför finns det inget alternativ än att till varje pris hålla sig kvar vid makten. Då blir realpolitiska överväganden viktiga. Vad är politiskt möjligt, snarare än önskvärt, med hänsyn till opinionen?” Palme sa att politik är att vilja, Persson menar att det är att kunna. Det ligger något i det även om det knappast är hela förklaringen till dagens politikers pragmatism.
Citaten i Persons lilla röda är inte alltid kvicka och aldrig djupsinniga. Det är ofta mer av ouppfostrad tonåring än statsman över dem: “Vilken ful klänning” (till Ingela Thalen) “Har du problem med vikten Maud” (Till Maud Olofsson i samband med en debatt).
Ibland blir det nästan roligt men jag är inte säker på att Person haft några andra anspråk än att vara på sin höjd putslustig.

I likhet med många andra politiker skryter Persson gärna med hur lite han läser eftersom man tror det är en folklig attityd som går hem: “Jag har inte läst Bibeln. Föresten har jag inte läst finansplanen. Men jag kunde bli finansminister ändå. Och jag har inte läst partiprogrammet men blev ändå partiledare. Så rimligen borde jag kunna bli präst fast jag inte läst Den heliga skriften.” Något säger det om Sverige år 2006.

Publicerad i kristianstadsbladet

Inga kommentarer: