måndag, november 27, 2006

Ge svar på tal (eller konsten att förlora vänner)



Det finns oftast en i varje släkt eller på varje middagsbjudning. De där som tror att de vet bäst: besserwissrar. Att vara en besserwisser behöver inte betyda att man vet något, bara att man är bra på att få det att låta som det. Tänk på Ernst-Hugo Järegård som i den gamla reklamfilmen kunde säga margarin en massa gånger medan han tittade in i kameran och få det att låta spännande. En del verkar ha en medfödd talang, även om det ofta handlar om vilken social klass man kommer ifrån. De som kommer från familjer där man aldrig behöva köpa möbler (överklassen) får ofta ett självförtroende som kan ha den effekten att det verkar som personen vet vad han pratar om.

Men som det mesta här i livet är det något man kan lära sig. Författaren och frilansjournalisten Anders har Mathlein skrivit en bok , Ge svar på tal, som faktiskt är en ovanligt bra handbok i konsten att platta till besserwissrar eller dominera ett samtal (dvs bli en besserwisser). Det är samtalens fula knep, kan man säga.

Många av tricken Mathlein tar upp använder sig säkert många av redan, även om man ofta inte ens tänker på dem som trick eller manipulationer. När jag vill få en kompis som brukar gestikulera att byta ämne brukar det räcka med att jag stirrar lite på hans händer och ler. Han tror alltid att han gjort något konstigt med händerna. När jag vill reta en gammal barndomskompis brukar jag säga något om honom till hans fru framför honom. Det kvittar egentligen vad man säger: så länge man talar om någon i tredje person i dennes närvaro får det personen ur balans.

Mathlein tar sådana här knep och en massa andra, det ena mer djävulskt än det andra. Kärnan i konsten att Ge svar på tal handlar om att så osäkerhet. Min snälla farmor var bra på det (på ett omedvetet sätt) när hon ogillade någon. Hon lyckades få min flickvän fullständigt ur balans med klassikern “Du vill säkert ta en dusch” första gången vi hälsade på henne. Min flickvän hämtade sig aldrig från denna omtänksamma förolämpning. Hade min farmor läst Mathleins bok hade hon kanske också frågat min flickvän “hur är det nu för tiden egentligen?” med orolig röst och klappat henne lätt på armen.

Anders Malthleins bok är egentligen en handbok i verbal terrorism. På runt hundra sidor får man en användbara massa tips om hur man förödmjukar besservissrar, byter ämne, får det att låta som man vet vad man pratar om eller har något innanför pannbenet. Den är pedagogiskt, lättläst, lite otäckt och hysteriskt roligt. Frågan är dock om det alltid är så klokt att följa råden: boken hade lika gärna kunnat få titeln: Konsten att förlora vänner och väcka irritation.

Ge svar på tal Handbok i konsten att alltid veta bäst - och att platta till besserwissrar som tror att de gör det.
Anders Mathlein
Svenska Förlaget

2 kommentarer:

Anders Mathlein sa...

Tack för en rolig recension av Ge svar på tal - och jag förmodar att den konsekventa felstavningen av mitt namn är ett subtilt sätt att sätta mig på plats..?
Hälsningar
Anders Mathlein

Pierre Gilly sa...

Naturligtvis. Men nu när det är gjort kastar jag om bokstäverna i rätt ordning.