fredag, november 03, 2006

Greiders Hagen - Betraktelser från en by


Boken ligger uppslagen på en virkad duk. Ute har den första höstfrosten i Linköping slagit till. Vad är en bok? Det bästa från en människa i bästa fall. Ett blödande hjärta som hänger på en krok till allmän beskådan menade Strindberg.

Jag trivs ofta bättre med böcker än människor. Böcker är ofta intressantare än sina författare (Jag äter också skinka utan att träffa grisar.).

Göran Greider. Tycker om Greider. Vi kulturskribenter på vänsterkanten gillar oftast Greider. Vi gillar att läsa Greider. Jag med, även om det annars är mest kvinnor som läser. Riktiga män tittar på sport på TV med en bärs i handen. Jag läser Göran Greider; om hur han hugger ved i Dalarna för att tända en brasa men blir så svettig att han tyvärr inte längre behöver tända någon brasa. Det är synd om man gillar att elda.
Jag tycker inte om att elda, annat än mina oranga pensionsbesked. Det är rökigt, bökigt och utan vedklyv alldelse för jobbigt för en vek kulturknutte som mig. Diskussionshora säger en kompis. Men det är trevligt att läsa om hur Greider hugger ved, promenerar på decimetertjock is, skurar en ängslada och hittar ett nummer av porrtidningen Kavalkad inslagen i spindelväv i ett hörn. För 25 år sedan hittade jag gamla biltidningar i en ängslada. Hela årgångar. Min morbror som är biltokig fick dem. Jag har inte varit i någon ängslada sedan dess.

Den gröna boken ligger uppslagen på min mammas virkade duk i hennes nybyggda lägenhet i Linköping. Ute har det blivit så kallt att jag inte har lust att åka till min lilla stuga på den blåsiga östgötaslätten. Men på bokomslaget är det ännu sommar. Greiders klädsamt gråa ansikte tittar fram bakom gröna löv. Det är betraktelser från glesbyggden. Greider nämner Dan Anderson, skottar bort snö så att han och dottern till slut kan åka skridskor. Själv står jag inte längre ut med nordisk frost. Inte ens den östgötska. Vintern ska jag vänta ut i Nice. Men jag tror de flesta läsare skiter i det.

Hagen Betraktelser från en by
Göran Greider
Ordfront

Inga kommentarer: