fredag, november 17, 2006

Minnet av Gustaf

Gustaf brukar skruva lite på sig när jag pikar honom för några kommentarer om en LHC match han postat till ett internetforum för tio år sedan. De flyter fortfarande runt i cyberrymden och varken stavning eller meningsbyggnad har förbättrats med åren. Det 24 åringen ägnade en minut åt att skriva får 34 åringen leva med. Den potentiella arbetsköpare som googlar Gustaf idag kan bara dra slutsatsen att han är en sportfåne som skriver illa.

Det kunde vara värre. Jag skulle vilja glömma minst en av mina artiklar som finns på nätet. En gammal sida uppger mig som medlem i redaktionen i en tidning jag inte jobbat med på många år.
Hur många av dagens bloggare kommer att vilja bli påminda om vad de skrivit om tio år? Eller foton de lagt ut? Det som är coolt när man är tjugo blir lätt besvärande vid trettio. Den CV man lägger ut när man är trettio kanske vållar problem när man är fyrtio om man inte får bort den. En partybild, ett engagerat inlägg i en politisk, facklig eller sexuell fråga. Nätet glömmer inte. Det som raderas stannar ofta ett tag i Googles cachminne Googla kunde lika gärna stavas gola. Och golgöken är ofta ens yngre jag.

1 kommentar:

Gus sa...

...men han kan ju i alla fall stava...till skillnad från vissa bloggare...