onsdag, januari 10, 2007

Pinocchioeffekten 130 Sanningar om hur du fungerar



En gång på mellanstadiet berättade min mamma för min lärare att jag vunnit en teckningstävling. På en minut hade jag gått från att vara en nolla till klassens stora konstnärliga begåvning. Varje gång något sedan skulle illustreras bad min lärare mig att göra det. Hon stod ofta och tittade på mitt kludd, vilket jag tyckte var komiskt eftersom jag aldrig deltagit i den där tävlingen. Jag tror min mamma hittade på det för hon tyckte min fröken skulle sluta vara så kritisk mot mig och det fungerade.

Jag kommer att tänka på min gamla lärare när jag läser Pinocchioeffekten 130 Sanningar om hur du fungerar, då den berättar om många experiment som visar hur lättduperade vi är. Min favorit är historien om lärarna som blev uppkallade till skolmyndigheten. Man berättade för dem att de var duktigare än de flesta lärare och att de därför skulle belönas med att få undervisa extra begåvade barn. Efter ett år kunde man visa på uppenbara framgångar: eleverna presterade 30 procent bättre än snittet. Då blev lärarna uppkallade igen och man berättade för dem att eleverna inte alls valts ut för att de var särskilt begåvade. De hade lottats ut. Det hade lärarna också. Men tron kan ju försätta berg, som den gamla klyschan säger.

Pinocchioeffekten är en märklig bok som på 280 sidor sammanfattar många av de mest intressanta resultat som psykologer kommit fram till de senaste sextio åren. Boken innehåller också en massa en fakta (har du hört att bara 55 procent av alla amerikaner vet att solen är en stjärna medan lite fler tror på djävulen) som är underhållande även om man ibland kan ifrågasätta vad de har att göra i en bok som handlar om hur människor påverkar varandra.

Den innehåller också rätt mycket biologism som säkert kan reta en del och roa andra:
När en tjur bär ett knippe hö i munnen och lägger det framför kossan för att sedan, när hon är upptagen med att mumsa på höet, hoppa upp och betäcka henne, gäller samma biologiska princip som gentlemannen använder när han kommer med en
hjärtformad chokladask till sin kärlek.


Trots en glättiga stil och att den ibland kanske drar lite för stora slutsatser är Pinocchioeffekten en viktig bok. Inte bara för att den på ett underhållande sätt problematiserar den mänskliga naturen, som man så lätt håller för rationell, utan också för att den innehåller många obsevationer man kan ha nytta i sitt vardagliga liv. Här kan man till exempel lära sig de vanligaste knepen som bilskojare eller telefonförsäljare använder för att manipulera kunder. Men oavsett den praktiska nytta man kan ha av boken borde det tillhöra allmänbildningen att känna till många av de psykologiska experiment som Pinocchioeffekten berättar om.

Pinocchioeffekten 130 Sanningar om hur du fungerar
Henrik Diamant & Mikael Zethrelius
Natur och Kultur

3 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar väldigt intressant! Jag får väl lägga en hundring och ta reda på om det stämmer! :)

Anonym sa...

Jag måste säga att den här boken har nog förändrat mitt liv totalt. Innan jag läste den var jag absolut inte intresserad av psykologi eller männskliga beteenden över huvud taget, men efter jag läst boken har jag nästan blivit nästan maniskt intresserad av psykologi och kommer med stor sannolikhet bli beteendevetare eller psykolog när jag blir stor. Det mest läsvärda jag någonsin läst!

Den får en verkligen att tänka till.

Pierre Gilly sa...

Kanske borde man läsa utdrag av den på gymnasiet innan man börjar med den riktiga läroboken i psykologi.