onsdag, april 04, 2007

I natt sköt polisen på någon nedanför mitt fönster på Republica Brasil. Jag tror inte de träffade någon. Det bör ha varit ungefär samtidigt som en mygga festade på mitt högra öga.

Carlos, en manisk puertorican jag brukar pratar med under frukosten hävdar att han blivit rånad och bestulen två gånger på en vecka. Bägge gångerna av polisen. Första gången ska polisen ha anklagat honom för diverse brott, och krävt 800 pesos för att inte arrestera honom. Han lyckades förhandla ner det till 300 pesos (30 dollar).

Andra gången kom det in en beväpnad knarkare på det fik han satt på och rånade alla gäster. Polisen sköt ihjäl den ena rånaren och arresterade den andra någon minut efter att de lämnat lokalen.

Det dräller normalt med poliser på dagarna i Mexico City. Ofta står det två eller tre poliser i rad och viftar fram trafiken. Jag undrar hur det skulle påverka trafiken om det bara var en polis som stod i korsningarna. När polisen stoppar trafiken tutar bilisterna aggressivt. Andra poliser står i klungor med automatvapen, som om de väntade på att slå ner en revolution. (Till det kommer alla privata vakter som hänger utanför och inne i många butiker.)

Den överlevande rånaren blev misshandlad på polisstationen av polis och ägaren till fiket. Rånarnas byte är bevismaterial och behålls normalt av polisen förklar Carlos. Efter diverse förhandlande fick Carlos(som är amerikansk medborgare) tillbaka sin plånbok, minus 500 pesos…

Med tanke på hur många poliser det finns är det inte konstigt att de tjänar förskräckligt lite. Och med tanke på hur låga löner de har är det inte konstigt att de tar alla chanser att tjäna lite extra.

Carlos är trött på Mexiko och ska åka tillbaka till Kalifornien idag. Myggan förstörde min nattsömn. Jag fick dricka sex dubbla espresso för att bli vaken nog för att kunna jobba lite.

Inga kommentarer: