tisdag, maj 01, 2007

Vitsen med heder


Är det sant att du dödade din fru, OJ?

USA är ett stort land, alla är berättigade till sin åsikt.

Men ströp du henne, OJ?

Lyssna noga nu: jag sysslar inte med sådant. Jag dödade inte min fru. Jag dödade inte min fru. Jag dödade inte min fru. Jag dödade inte min fru.

Men mycket tyder på att du gjorde det, OJ?

Som sagt: USA är ett stort land, alla är berättigade till sin åsikt, men jag hoppas du inte ifrågasätter min heder.

Mycket tyder på att din fru vänsterprasslade. Hur reagerar man i en sådan situation, OJ?

Man måste sätta en viss press på vänsterprasslande fruar, annars kan de göra det igen. Fruar förstår bara rädsla. Man måste sätta press på dem, men inom lagens gränser. Hör vad jag säger: inom lagens gränser.

Om man sätter händerna runt hennes hals och trycker hårt, innebär det inte att man stryper henne då, OJ?

Jag diskuterar av principiella skäl inte vilken teknik jag använder för att skrämma kvinnor.

Om OJ försvarat sig såhär hade han knappast blivit frikänd, men när förre CIA chefen George Tennet gör det låter det mer gångbart. Igår hos Larry King (CNN) upprepade han att CIA inte torterar folk fem gånger i rad för att sedan förklara varför det är nödvändigt att tortera folk.

Amerikanska politiker och tjänstemän som man kommer på med att ljuga har en fras som brukar göra slut på diskussionen: “Jag hoppas du inte ifrågasätter min heder“ (Det var till exempel det enda Condolecca Rice kunde få ur sig när Senator Barbara Boxer visade att hon ljög).

Det verkar inte vara så viktigt vad man gör nuförtiden, så länge ens uppsåt inte kan ifrågasättas. Och då det är nästan omöjligt att exakt veta vad en annan människa tänker är det ju ett utmärkt försvar.

George Tennet är ledsen att han gav Colin Powell felaktig information om irakiska massförstörelsevapen, säger han. Han svek Powell, som är en ärlig man.

Gräver man lite i Colin Powells historia, ser man hur mycket han håller på sin heder. När Colin jobbade inom Reaganadministrationen var det han som signerade orden att skicka vapen till Iran, när den amerikanska regeringen förnekade att de sammarbetade med Iran. Som ung officer under Vietnamkriget förnekade Colin Powell också att massakern i My Lai hänt. Men jag hoppas ingen ifrågasätter Powells heder.

Inga kommentarer: