måndag, juni 04, 2007

Är det lönsamt att vara snygg?


På Lördagar brukar jag köpa en liten blomma åt min fru. Då blir middagen bättre och har jag tur så dammar hon mina böcker också. Jag såg en central och billig lägenhet i min fru och hon såg nog en säkrad försörjning i mig.

Så här resonerar även du och din partner, även om ni kanske inte är medvetna om det. Det hävdar i alla fall nationalekonomen Garry Becker trots att han aldrig träffat mig och antagligen inte dig heller.

Becker anser att människor är lika rationell och egoistiska idet privata som i affärer. Det är ingen större skillnad på att köpa en frys och att välja en livskamrat. I bägge fallen tar man hänsyn till driftskostnader, prestanda och livslängd.

För denna insikt fick han Sveriges riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 1992, som media – säkert till riskbankens förtret – brukar beskriva som ett Nobelpris. Och om man bara lyssnade på en del svenska direktörers visa yttranden så lutar det åt att Becker gjort sig förtjänt av prismiljonerna.

- Barbro är så lättsam och har varit klok nog på att satsa och serva mig, har till exempel (förre) Ericssonchefen Lars Ramqvist sagt om sin fru.

Snyggingar får mer i lön

Men nu har ekonomer börjat misstänka att människan inte ens låter sig styras av rationella skäl när det gäller ekonomi och arbete. Skönhet spelar en ekonomisk roll i yrken där kontakten mellan människor är viktig. Det verkar som om potentiella kunder lättare låter sig övertygas om den de har att göra med är snygg-

Vackra människor tjänar enligt den holländska tidningen De Volkskrant 5 till 10 procent mer än personer med ordinärt utseende, medan riktigt fula människor har löner som är 7 till 9 procent lägre. Den vackraste tiondelen av Hollands jurister tjänar mellan 25 000 till 90 000 kronor mer än de med medelmåttigt utseende.

Mer än var tionde löntagare i Holland tror att ett tilldragande utseende har stor betydelse som de utövar och nästan fyra av tio anser att det har en viss betydelse.

Men alla är inte lika övertygade. En radiokrönikör menade att det är svårt att förklara de främsta holländska ministrarnas framgångsrika politiska karriärer utifrån deras utseende. Jag är beredd att hålla med honom.

Kompetenta Birgitta Dahl

Fast jag undrar om inte det förtroende en politiker inger står i omvänd proportion till bra personen ser ut. Det skulle i alla fall förklara varför jag alltid tyckt att Birgitta Dahl verkar kompetentare än unga blonda Anna Lindh. Vad gör förresten Lennart Bodström nuförtiden? En man som ser ut som en sovjetisk politbyråmedlem fungerar som ett årgångsvin. Det blir bara bättre med åren.

Det är nog därför som Einstein alltid avbildas som gammal, trots att han fullbordade den särskilda relativitetsteorin vid 26 års ålder, eller som en gammal Marx och en gammal Engels brukar pryda omslaget till ungdomsverket ”Det kommunistiska manifestet”. Oavsett om man kan bygga en karriär på skönhet eller brist på skönhet är det dags för ekonomerna att skrota sin föreställning om den rationella människan (homo oeconomicus) när de bygger sina teorier.

(ur mitt skafferi): SEKO-Magasinet

Inga kommentarer: