torsdag, juli 05, 2007

Den nya cirkusekonomin


De som satsade tio tusen kronor på H&M aktier för tjugo år sedan har aktier som är värda sju miljoner kronor idag, kunde man läsa i privata affärer nyligen. Det får mig att tänka på Jan Myrdal. I början av åttiotalet köpte han en IBM 80 för hundra tusen kronor. Så om han investerat i H&M i stället så hade han kunnat göra ett klipp på sjuttio miljoner kronor. Och eftersom han köpte två IBM, en till lägenheten i stan, en till huset, talar vi om etthundrafyrtio miljoner kronor. Det blir ganska dyra skrivmaskiner. När jag fick en av dem hade de förmodligen ett negativt värde.

IBM 80 (utan egen hårddisk) med skrivare (stor som ett soffbord), diskettstation (som en brödrost för fem brödskivor) och tangentbord (i järn) är stort som ett “rymdlaboratorium” sa Myrdal när han visade den för mig. Men egentligen har den allt man behöver om man (bara) vill skriva. Visst var det omständigt att sätta igång den, men den har rättstavningsprogram på sju språk.

Jag fick låna en kartong med instruktionspärmar, men det blev inte mycket gjort på den. Vem skulle ta emot disketter stora som elefantöron när jag började frilansa 97?

Jag köpte en bärbar Compaque för tjugofyra tusen kronor i stället. Hade jag köpt googleaktier hade jag kunnat köpa en lägenhet på Park Avenue i New York. Min Compaque däremot, är inte värd mycket mer än en IBM 80 nuförtiden.

Många kanske tycker att Sverige vunnit på om Myrdal blivit kapitalist på åttiotalet i stället för att skriva sina barndomsböcker, men hade samhället som helhet blivit rikare på det?

The Economist skriver (23 juni) om avindustrialiseringen av Storbritannien. Den ska tydligen inte vara något att gråta över. Precis som britterna ledde vägen in i industrisamhället, visar man nu vägen ur det. Det finns inte så många brittiska ingenjörer kvar, men desto fler ekonomer som kokar ihop algoritmer som riskkapitalfonder och investmentbanker använder sig av. Kanske kan britterna leva gott på algoritmer för börshandel. Varje cirkus har ju sina spåtanter, och kunder verkar det inte vara ont om.

Inga kommentarer: