torsdag, september 13, 2007

Pulverkaffe, promenad i Van Cortland Park och New York Times. Jag är snabbt tillbaka i mina amerikanska vanor. De har höjt priset på tidningen med 25 cent men annars verkar det mesta sig likt.

På JFK gick de igenom varenda bok, och läste varenda visitkort jag hade med mig.
I mitt handbagage hittade de Régis Debrays senaste essä, L´obscentité démocratique. Debray var nere i Bolivias djungler med Che när det begav sig, men det påpekar jag inte. Man bläddrar igenom mina tidskrifter och artiklar jag rivit ur olika tidningar. Plötsligt är jag glad att jag kastade den där artikeln om de amerikanska pipelines som var illustrerad med en karta som visade var de gick.

Det är annars bara i Kuba man gått igenom mina böcker tidigare. Men det var när jag skulle lämna landet och hade med mig en del äldre litteratur. Det finns ett exportförbud för böcker som är tryckta innan revolutionen, sa man.

Precis när jag gick av planet igår förklarade en fransman för sina två barn i tioårsåldern var de var. “Förr hade vi det brittiska imperiet där solen aldrig gick ner. Idag har vi det amerikanska, där krigen aldrig tar slut.” I eftermiddag ska jag dammsuga Strand på nya böcker.

Inga kommentarer: