onsdag, oktober 17, 2007

Evangelium enligt Martin Timell



Detta är begynnelsen av evangelium om Ernst Kirchsteiger, Guds son. Så här är skrivet hos profeten Eva Hamilton: “Se jag sänder dig en ängel framför dig och han ska bereda vägen för dig på bästa sändningstid. Hör rösten av en som ropar i folkhemmet. Bereden väg för Ernest, plantera lökar, lägg ut nytt handknackat grus i gångarna och bygg om hönshuset till en mysig festvåning.
I enlighet härmed uppträdde de sju apostlarna: Martin, Timell och fem fantastiska homosexuella män från ett fjärran land, och predikade frälsning genom god smak och hemmasnickerier. Och alla TV innehavare lät sig frälsas av budskapet på etern.

Ja, jag kanske överdriver, men det verkar som heminredning blivit vår nya religion och att prylar upptar en stor del av våra liv. Det som håller många uppe verkar vara tanken på att köpa en ny storbilds TV eller isolera verandan. När jag hör folk prata på fik så surras det rätt mycket om vad man köpt eller byggt, tänker köpa eller bygga eller skulle vilja köpa och bygga.

Vore jag kristen skulle jag misstänka att djävulen tagit över världen. Djävulens favoritgren är avund och om det är något som håller igång vårt samhälle så är det just avund. I det överflödssamhälle vi i praktiken lever i ska det mesta materiella vi skaffar inte täcka våra fysiska behov utan vara en markering gentemot andra. Det är inte en teori jag har utan det är, vågar jag påstå, rätt välbelagt i forskningen (Låt vara att Djävulen inte är en hypotes de arbetar med).

Inget tyder tyvärr på att de svenskar som säger att de är troende skulle lida av mindre avund än ateister (tvärtom skulle jag vilja påstå). Det är ett av många skäl till att jag är tveksam till om de flesta som kallar sig kristna verkligen är kristna i någon rimlig mening.
Kristna brukar snabbt försvara sig med att de också är syndare men det förklarar inte allt. Det verkar faktiskt som ett kriterium för att vara kristen idag är att man vet ytterst lite om kristendomen. De flesta amerikaner - de mest kristna folket i den rika upplysta världen - kan till exempel inte räkna upp fler än fyra av de tio budorden.

Även om jag nu är ateist, så är jag gammalmodig och tycker att det borde finnas något slags minimumkrav på kunskap för att man ska få kalla sig kristen. Idag verkar kristendomen vara ett begrepp som man fyller med det man tycker är trevligt att tro på. Kristendomen är synomym till politisk korrekt. Homosexualitet är ingen synd, kvinnor får bli präster och är det något annat ur bibeln som stöter dig så tar vi gärna bort det. Kristendomen är idag ett andligt smörgåsbord där folk stoppar i sig efterrätten och ratar sådant som inte omedelbart faller på läppen. Fattas bara att svenska kyrkan blir stämda för hets mot folkgrupp om de inte censurerar de stycken i gamla testamentet där man prisar folkmord. Det är uppenbart inte kristendomen som påverkar moralen år 2007 utan det är moralen 2007 som påverkat vad det innebär att vara kristen.

De som säger att de tror på Gud gör det ofta inte i någon mening som man hade accepterat under de senaste årtusendena. Den gud folk tror på idag är ofta ett mystiskt väsen som knappast har något gemensamt med böckernas gud som intervenerar i människornas värld.

Vi har omdefinierat vad det innebär att vara kristen, vad gud är och många som tror på ett liv efter detta gör det på ett sådant sätt att det låter misstänkt likt ateisters uppfattning om döden. Himlen har blivit ett ställe bortom tid och rum. När jag hör kristna tala om himlen idag låter det misstänkt likt det ställe man kan säga att jag tillbringade universums första femton miljarder år.

Även för de som tar bibeln mer på allvar - och inte sovrar vilt - har kristendomen snarast blivit en deltidssyssla. Tanken att man kan dela upp livet i en privat och en offentlig arena (sekularismen) låter intuitivt vettig även för många troende, men i praktiken är det en revolutionerande uppfattning och har omdefinierat vad det innebär att vara troende. Tro var ingen kostym man tog på sig i kyrkan eller hemmet och tog av sig på jobbet eller på stan förr i tiden. Det sekulära samhället har omdefinierat vad det innebär att vara troende på ett sätt som jag finner helt obegripligt att kristna accepterat.

I brist på tro har heminredning blivit det närmaste en andlig upplevelse folkhemsfolket kommer. På den tiden då Fredrik var Konung i folkhemmet frälste Ernst människorna genom heminredningens evangelium. Ormen, som är listigare än alla andra djur som herren Gud skapat, sådde dock tvivel i folkhemsfolkets sinnen. Fåfängligheters fåfänglighet, sa ormen. Allt är fåfänglighet, det är bara ett jagande efter vind.

1 kommentar:

kyrksyster sa...

Jag är benägen att säga Amen. Privatreligiositeten har tagit över.
Som tur är finns en rest kvar... de som inte böjt knä för Baal... för att uttrycka sig bibliskt... så är det alltid.

Kristendomen har överlevt hittills... inte alltid i huvudfåren... men överlevt...