måndag, oktober 29, 2007

General Persson


Bo Cavefors har offrat sig och läst Göran Perssons memoarer, Min väg, mina val. För de som förträngt det kanske man ska påminna om att Persson (på franska är det ett personligt pronomen som betyder ingen) var statsminister i tio år. Jo!

Cavefors jämför Perssons självgodhet med De Gaulles. “...befrielsegeneralens franskt pompösa statsmannaattityd smälter som en vällagrad camembert i sommarsolen mot Perssons grandiosa bild av sig själv..” Enda gången jag sett Persson live var när han var skolminister och kom förbi mitt gymnasium, Katedralskolan i Linköping, och höll ett tal som fick blodsockernivån kracha.


När en fotograf reste sig upp för att ta bilder började Persson tugga på glasögonen och antog en Palmeposition. När bilderna var tagna, åkte glasögonen upp på näsan, och Persson fortsatte att läsa innantill utan att försöka sig på något mer kroppsspråk. Jag tyckte bättre om honom som talare då han inte försökte sig på att vara karismatisk.


Men visst är Persson som Generalen. Göran Person är lite som géneral de Gaulle utan längd, genialitet, näsa och patos. Lite mer seriöst perspektiv här: Smink är viktigare än ideologi.

Inga kommentarer: