torsdag, april 24, 2008

Böcker jag inte skrivit...



Böcker jag inte skrivit kan delas in i olika grupper. Dels finns det en drös ofärdiga böcker i en mapp jag kallar bokkyrkogården. Den innehåller utkast till böcker jag tröttnat på. Andra är nerlagda för att jag upptäckt att någon annan redan skrivit min bok. En sådan är till exempel Normand Baillargeons bok A Short Course in Intellectual Self-Defense.

En annan - större - grupp är böcker som folk fått för sig att jag skrivit. För ett tag sedan var det en bloggare som angav mig som författare till " Hur man talar om böcker man inte har läst". Den har jag varken läst eller skrivit, fast jag har recenserat den. En del tror också att jag skrivit Le livre noir du capitalism. Det är också en bok jag recenserat. Det är förmodligen wikipedias fel.

Min favvobok jag inte skrivit är Illusionen av Gud. Dels för att det är en ruggigt bra bok, men också för att det är Henning Mankell som uppger att jag skrivit den. Jo. Det är underligt, då Mankell ligger bakom Leopard förlag som gett ut boken. Förmodligen är det intervjuaren som slarvat. För det är väll inte heller Mankell som hävdar att han bara är 52 år...

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Försök övertyga allmänheten om att det är du som har rättigheterna till Bibeln så är din lycka gjord och royaltystålarna kommer att strömma in i en evig och riklig flod!

Pierre Gilly sa...

Kan bli svårt. Bibeln består väll mest av plagiat. Egytiska skrönor, Gilgamesh osv...

Pierre Gilly sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.