måndag, april 21, 2008

En natt i Montréal



Ibland undrar även jag varför jag reser runt när jag ändå stannar inomhus. Jag går visserligen till Bibliotheque National du Quebec varje dag och sitter och skriver, men annars rör jag inte mycket på mig. De har bättre gratis-wifi än vad man kan köpa för pengar i resten av Montréal.

Ibland går jag ut på kvällen och sätter mig på något lagom läbbigt dygnetruntöppet fik. Ibland med datorn, ibland med en bok men alltid med känsla av att jag befinner mig i ett annat Montréal.

När solen går ner och staden kallnat, framåt tretiden på natten, är man i en annan stad. Vättar, tomtar och troll nödtorftigt förklädda till människor ansluter sig till hemlösa och festprissar som missat sista tunnelbanetåget. Det råder alltid ett behärskat kaos. En schizofren kvinna blir bortkörd, en ung tjej utan skor trycker i sig en hamburgare, ett troll stirrar ner i kaffekoppen.

En natt pratar jag med en journalist som använder nattfik som sitt kontor. Han är manisk, har adhd, och lider av tvångstankar. Och en smula hypokondrisk, lägger jag till. Annars är vi rätt lika. Han pratar i timmar om sina fobier, som också inbegriper smulor på kafébord.

När jag vaknar vid lunchtid brukar Steve stå nedanför mitt fönster och tigga. Han går på metadon för att komma ifrån sitt heroinmissbruk, men tar gärna andra droger. När han får ihop tio dollar går han och köper crack.
- Det är underbart i två sekunder, så jävla underbart. Sen mår jag skit i två timmar men det är värt det förklarar han.
Själv undrar jag vad det är för slags frihet att låta narkomaner sakta plåga ihjäl sig. Om det är att vara liberal, är liberalism en sjukdom.

2 kommentarer:

Kjell G. Holmsten sa...

Jag har nyligen hittat till din blogg och tycker att den är intressant ur ett vänsterperspektiv. Men då jag har olika synsätt på saker och ting, ser jag mig inte som varken höger eller vänster. Jag står utanför den etablerade synen på representativ demokrati. Lutar mer åt direkt demokrati.
Kgholmstens Blogg

Kjell G. Holmsten sa...

Kolla in min blogg, jag skriver något om det som du kanske har nån synpunkt på
http://kgholmstens.blogg.se