tisdag, oktober 07, 2008

Gaiahypotesen

Trehundra tusen dollar om året är en hög lön för de flesta människor. Det är också vad min vän Gaia fick när en av världens största banker anställde henne i Hongkong förra året. Då är inte bonusen inräknad. Sa jag att hon ska fylla 23?
Jag är glad för Gaias skull även om jag inte riktigt begripit vad de betalar henne för att göra. Jag känner folk som är bättre utbildade och lika smarta som går på socialbidrag. Jag antar att de mer handlar om vem man känner (och hur man ser ut) än vad man kan. Gaias lön hör inte till bankvärldens största mysterier. Chefen för Lehman Brothers skrapade ihop en halv miljard dollar mellan 1997 och 2007. Förra året tjänade han 45 miljoner dollar vilket enligt Nicolas Kristof i New York Times blir ”17 000 dollar i timmen för att sänka firman”.

Inga kommentarer: