lördag, februari 07, 2009

Scheherazade i Vita Huset


En smidig övergång


Under George Bush tid i Vita Huset var det många som ansåg att realism blivit en filosofi för dissidenter. Samma människor tror ofta att USA nu kommer att bli mer ärligt och realistiskt under Barack Obama. I så fall måste han först skrota eller reformera många av Washingtons institutioner.

En sådan är The White House Office of Communication som Rickard Nixon drog igång. I sina memoarer hävdar Nixon att presidenten ”…bör vara en mästare i konsten att manipulera media, inte bara för att vinna valen utan också för att kunna driva igenom sin politik och stödja det de tror på. Samtidigt bör de till varje pris undvika att anklagas för att manipulera media.”

Sedan dess har Nixons propagandaavdelning fått allt större uppgifter. Idag kan presidentens experter ofta med framgång styra medias dagordning genom att pumpa ut ”dagens story”. Den här Scheherazade - taktiken är så framgångsrik att politiker i andra länder börjat ta efter. I Frankrike går det knappast en vecka utan att regeringen lanserar en större reform. De flesta av dem läggs sedan på is, eller genomförs bara delvis. Ibland visar det sig att regeringen använder dem som rökridå medan de genomför en helt annan politik. Resultatet är att regeringen dominerar den politiska dagordningen mer än någonsin. Beslutsfattandet samordnas med PR-avdelningen på ett sätt som inte förändras bara för att en ny människa flyttar in i Vita Huset. Vita Huset bedriver en ständig valrörelse där pressen som Nixon påpekade är ”fienden”.

De summor som Vita Huset direkt förfogar över för att påverka opinionen är dock försvinnande små jämfört med andra myndigheters. En av CIA:s huvuduppgifter är att manipulera media och bedriva propaganda utomlands.

Hur den bedrivs idag är svårt att veta men i slutet av sjuttiotalet när den amerikanska kongressen försökte utreda det kom man fram till att nästan en tredjedel av CIA:s pengar gick till det. 1978 la man ut 265 millioner dollar på propaganda, vilket råkar vara like mycket som världens tre största nyhetsbyråer tillsammans. Då hade man 800 ”assets” som spred propagandan. Hälften av dem var journalister och tidningsägare som fick lön. CIA använde också bulvanföretag för att ta kontroll över tidningar, radiostationer och nyhetsbyråer. Man skröt med att man hade en tidning i varje huvudstad. Det handlade om tidningar som Paris Match, Preuves, Der Monat, Forum och Encounter.

I Sverige finansierade man numera nerlagda Argument. Senator Frank Church och kongressledamot Otis Pike rapport från 1979 visade på en verklighet som liknade de knäppaste konspirationsteorier.

Under Bush tid producerade olika statliga myndigheter positiva nyheter om presidentens politik i allmänhet och krigen i synnerhet. De såg ut som vanliga nyhetsinslag och spred av flera amerikanska TV kanaler trots att det finns en lag som säger att amerikanska skattepengar inte får användas för att vilseleda amerikanska skattebetalare.

Redan under Bill Clinton betalade den amerikanska regeringen i hemlighet ut pengar till TV bolag mot att de ändra storyn i flera mycket populära TV serier. Clinton ville att TV serierna skulle skildra människor med knarkproblem.

Under Ronald Reagans slog en slags politiska teater där regi och dekor blev de viktigaste propagandagreppen. Ett omtalat exempel på den här politiska teatern är när George Bush landade på ett hangarfartyg i en stridspilots uniform och förklarade att kriget i Irak var över. Nuförtiden kopierar Vita Huset mer Hollywood än tvärtom.

Installationen (eller kröningen) av Barack Obama är ett exempel på mer klassisk påkostad politisk teater där man genom att bjuda på en estetisk upplevelse vill och lyckas med att framkalla politik entusiasm. Därför kör man också bort alla uteliggare som genom sin blotta närvaro kan bryta förtrollningen.

Tron att man kan skapa sin egen verklighet genom att ljuga och manipulera är minst lika utbredd inom affärsvärlden som inom politiken. Fastighetsbubblan, finansbubblan, Enron och Bernard Medoffs pyramidspel är alla exempel på att Amerikas ekonomiska elit inte bara skapat sin egen verklighet utan också trott på den nästan ända fram till kraschen. Med tanke på att dollarn också utvecklats till att bli ett pyramidspel är det inte underligt att även de som styr föredrar sin egna sagor.

------
Ps 10/2 Nyhetsbyrån AP tittade nyligen närmare på Pentagons propagandaproduktion som ökar dramatiskt. " An Associated Press investigation found that over the past five years, the money the military spends on winning hearts and minds at home and abroad has grown by 63 percent, to at least $4.7 billion this year, according to Department of Defense budgets and other documents. That's almost as much as it spent on body armor for troops in Iraq and Afghanistan between 2004 and 2006.

This year, the Pentagon will employ 27,000 people just for recruitment, advertising and public relations - almost as many as the total 30,000-person work force in the State Department"

Inga kommentarer: