tisdag, september 08, 2009

Multikulturalism och ekonomi








Religion är det som hindrar de fattiga från att skära halsen av de rika hävdade Napoleon Bonaparte. Idag verkar rasism och antirasism allt mer spela samma roll. Hedi Bel Habibs newmillartikel Främlingsfientlighet har kraftigt försämrat fransk export illustrerar det fenomenet.

Utgångspunkten är att Frankrike tappat trettio procent av sin del av världsmarknaden sedan 1995. Det är dubbelt så mycket som OECD länderna i genomsnitt. Tyskland har bara tappat fem procent.

Föreställningen att det skulle vara ett problem att tappa marknadsandelar är utbredd. Det illustrerar hur ekonomi blivit ett självändamål. Men de som anser att det är ett problem att OECD länderna tappar marknadsandelar säger i själva verket att de inte vill att syd ska utvecklas till moderna industrinationer. Att tappa marknadsandelar är bara ett problem om man anser att Europa och USA alltid bör dominera världen. Vi exporterar inte för att kunna importera utan för att, ja, bevara den vita rasens dominans.

Habib driver tesen att Frankrikes tappat mer exportandelar än andra OECD länder på grund av en utbredd rasism. Hur detta sker förklaras aldrig. Texten är full av termer som aldrig definieras eller förklaras närmare. Vad är ”nationell slutenhet”? Hur mäter man ”främlingsfientlighet”? Vad är ”tvångsassimilering”. Habib styrker inte att främlingsfientligheten skulle vara mer utbredda i Frankrike än i till exempel Tyskland.

Det finns enklare och rimligare förklaringar till att Tysklands export går bättre än den Frankrikes. Facket har gått med på att sänka löner och försämra arbetstiderna mot att företagen stannar i landet. Det är naturligtvis en modell som om den följdes av Frankrike och andra länder, skulle få världsekonomin att krascha.

Tyska företag som länge haft mindre priskänsliga varor har nu också lägre lönekostnader än Frankrike. Tyska företag har ofta varunamn som förknippas med bättre kvalité och mer prestige än franska. Om Renault fick för sig och lyckades med att göra världens bästa lyxbil så skulle man ändå ha svårt konkurrera med BMV och Mercedes på den marknaden.

Exportskillanden beror också på olika företagsstrategier.
Tyska bilföretag låter tillverka bildelar i låglöneländer och sätter ihop bilarna i Tyskland. Franska bilföretag har utlokaliserat alla moment i vissa bilmodeller. Sedan 2006 tillverkar franska bilföretag fler bilar utomlands än i Frankrike.

Tyvärr är det inte mycket som talar för att konsumtionen i världen avgörs av etiska eller moraliska ställningstaganden. I så fall skulle USA som är avskytt i större delen av världen snabbt gå under. De amerikanska bilföretagens problem har inget med antiamerikanism att göra: de tillverkar skit. Kineser tycker i allmänhet ytterst illa om Japan vilket inte hindrat handeln mellan länderna från att blomstra.

Varje år ökar också antalet turister som kommer till Frankrike. Det är inte rimligt att tänka sig att folk bojkottar Danon men turistar i Paris.

Habibs syfte verkar vara att argumentera för att Sverige inte ska begå Frankrikes ”misstag” med sina invandrare. Det är både lovvärt om problematiskt. Det finns en massa rasism i Sverige och en ekonomisk potential i de nya svenskarna. Men rasism och multikulturalism är en bifråga om man vill förstå den ekonomiska utvecklingen.



Att försvara multikulturalism med att det är bra för profitens skull är dessutom ett hemskt argument. Det antyder att ”tvångsassimilering” vore rätt om det gick att tjäna pengar på det.

Att förklara den ekonomiska utvecklingen med multikulturalism och rasism kommer vi dessvärre se allt mer av. Det mörkar relationen mellan arbete och kapital och får arbetsköparen att känna sig moraliska bara han suger ut vita och svarta lika mycket.

Inga kommentarer: