tisdag, juli 13, 2010

Bland kackelacker och turister


Det luktar lim från skafferiet. Det känns tydligt även när dörren är stängd. Det är kackerlacksfällan jag ställde in förra veckan. Den är ekologisk. Jag har en under diskhon också. Tanken är att kackerlackorna ska krypa in i fällan och fastna i superlimmet. Det är alltså helt giftfritt. Sen antar jag att de svälter ihjäl. Än så länge är det bara en som blivit lurad. Den sprattlade i ett dygn. De andra är överallt utom i fällorna.

Det är kackerlackssommar i Nice. Trettio grader och mer i flera veckor är precis vad kackerlackor och turister vill ha.

Franska kackerlackorna är helt olika de som bor på Kuba. De kubanska kackerlackorna är flera gånger större. En del blir nästan stora som en tumme. Fast mina kubanska vänner hävdar att de kubanska kackerlackorna i själva verket är tyska och att de är helt immuna mot gifter.

På Kuba tvingades jag sopa upp döda eller döende kackerlackor från golvet varje morgon. Kanske finns det en årstid då kackerlackor dör. Jag antar att även franska kackerlackor dör en naturlig död förr eller senare men än så länge är de enda döda kackerlackor jag sett dem jag själv klämt ihjäl.

De kubanska kackerlackorna sprang också runt på golvet i lägenheten på natten. I mörkret när jag trevade mig fram till kylen för att släcka törsten hände det att jag råkade trampa på dem eller att de sprang över foten. Ljudet av en jätteinsekt som krossas under foten är svår att beskriva men dess vibrationer verkar ha synnerligen lätt att ta sig både uppför både ben och ryggrad.

Mina kubanska kackerlackor var inte alls lika ängsliga som de som jag nu delar lägenhet med. Franska kackerlackor skulle aldrig drömma om att springa över öppna ytor. I ett hus som är nästan tre hundra år gammalt finns det gott om säkra springor.

Jag föreställer mig att femton generationers människor jagat kackerlackor i min lägenhet. Kanske var kackerlackor förr i tiden både slöare och mindre uppmärksamma än idag. Jag är dock mer säker på att förmågan att krossa insekter inte har någon inverkan på vilka gener som förs vidare hos människan.

Inga kommentarer: