onsdag, september 01, 2010

Från Victoria station till Liverpool street

Tåget luktade urin. En trasig toalett, rispor på fönster och väggar, instruktioner om hur man smstjallar på dem som åker utan biljett. Jag har sett det här London tidigare. Mitt bed and breakfeast 1990 vid Viktoria Station, där aska från kockens cigarett silade ner i omeletten han höll på att steka. Jag tror George Orwell beskrev en identisk scen från trettiotalet i Nere för räkningen i London och Paris.
Och så får du byta till tunnelbanan vid Liverpool Road, sa biljettförsäljaren när jag betalt. Men inte att jag skulle behöva vänta i fem timmar på att den skulle öppna... Jösses, vad jag saknar Hongkong.

3 kommentarer:

Kjell Martinsson sa...

Och jag saknar King-kong! Här händer ingenting...

Kerstin sa...

Helt OT, men jag har just läst din artikel i boken "Högerns svarta bok". Den var väldigt bra. Du har min fulla beundran.

Pierre Gilly sa...

Tusen tack, Kerstin! :)