måndag, september 13, 2010

Framtiden är här


Nuförtiden är jag snabbare än Stålmannens kompis, Blixten. När det gäller att handla böcker så är jag i alla fall helt i klass med vilken serietidningshjälte som helst. Jag har visserligen tappat en växel när jag joggar (allt mer sällan) men min ipad laddar ner en digital bok innan jag hinner fram till ytterdörren.

Idag köpte jag, efter att ha läst på Åke Sandins blogg, ett ex av Madhusree Mukerjees Churchills secret War The British Empire and the Ravaging of India during World War II. Jag tror det tog femton, max tjugo sekunder från det att jag läste om boken till det att den var köpt och nerladda på min Ipad. Och inte behövde jag lämna mitt fik!

För de som är maniskt lagda öppnar ipaden helt nya möjligheter för katastrofalt mycket impulsinköp men för de som har normala doser signalsubstans i skallen är det mest en fördel.

När jag recenserade Ipaden tyckte jag inte den dög som läsplatta men nu efter ytterligare några månader måste jag säga att det var en förhastad slutsats. Ögonen lider inte så mycket som jag trodde de skulle göra, och fördelarna överväger.

Digitala böcker är betydligt mer användarvänliga än de i papper. Det räcker med att peka på ett ord för att antingen slå upp det i det digitala lexikonet, eller söka efter var mer i boken det används. Det går enkelt att markera meningar, kopiera och lägga till egna anteckningar i marginalen. Och för dem som i likhet med mig har en taskig handstil är det sista inte oviktigt.

Svagheten med de digitala böckerna är annars att det ännu saknas enormt mycket om man är intresserad av annat än bestsellers. Det borde dock vara ett övergående problem, och dessutom finns allt mer äldre litteratur att ladda ner gratis. Jag har skaffat allt från Platon till Bertrand Russell utan att betala ett öre. Och när det som i vissa fall inte verkar finnas en gratisversion av politiska klassiker går det ibland att köpa nästan gratis… John Stuart Mills On liberty som jag läser idag kostade till exempel en dollar.

För notoriska nomader som mig är digitala böcker en välsignelse. Frågan är vad jag ska göra med de 110 banankartonger böcker som står på vinden i Sverige eller min samling i Frankrike… Kommer någon att vilja ha dem när det mesta finns i viktlösa, råttsäkra, gratisversioner på nätet?

Inga kommentarer: