fredag, oktober 29, 2010

Mentala kartor från Amerika

Här är några mentala kartor jag saxat från nätet. 1. Världen sett ur Ronald Reagans perspektiv.



2. George Bush perspektiv:



3. Så här hade USA sett ut om geografen Etzel Pearcy fått bestämma



4.Så här föreställde sig en viss Maurice Gomberg att världen skulle se ut efter andra världskriget. (Kuriosa)



5. Den här Vodka reklamen väckteuppmärksamhet för några år sedan. Den roade i alla fall mig mer än mina amerikanska vänner. Jag har träffat latinamerikaner som tror och hoppas att Mexico en dag ska få tillbaka de områden man tvingades avträda till USA. Demografin kan ge dem rätt.



6. USA:s syn på världen.



7. USA sett ur Kaliforniens perspektiv.



8. Världen sett frånden speciella plats som kallas San Fransisco



9. En av de bättre tycker jag: USA:s delstater efter kända filmer... Kanske ett bra sätt att lära sig geografi på.


Via Huffington Post



3 kommentarer:

Kerstin sa...

But where are the terrorists?

Pierre Gilly sa...

Ja, det ar konstigt att de inte finns med. Fast terroristkramarna pa ostkusten ar markerade. Kanske finns de i " not vietnam"

Jan WIklund sa...

Den här webbplatsen har du väl sett: http://bigthink.com/blogs/strange-maps?