lördag, november 20, 2010

Folkpartiets sista liberal?


Camilla Linberg, den enda borgliga riksdagsmannen som röstade emot FRA lagen lämnar Folkpartiet liberalerna.

Jag ser ingen tendens till liberalism i partiet. Det är alldeles för mycket fokus på burkaförbud, högre murar och batonger. Jag vill ha en större bredd.


Märkligt att så få folkpartister vågat stå upp för liberala idéer mot den vedervärdige Jan Björklund.

För ett par år sedan skrev jag i Sundsvalls Tidning om Låtsasliberalismen.

Aftonbladet, Expressen, Dalarnas tidning, DN

1 kommentar:

Kerstin sa...

Som någon i Frankfurtskolan skrev, minns inte vem av dem, "liberalism är inkörsporten till fascismen" (fritt ur minnet). När jag läste detta i slutat av 80-talet tyckte jag det var rätt galet, det tycker jag inte idag. Idag står vi i en nära nog exakt likadan situation som man gjorde när Frankfurtskolans medlemmar skrev sina arbeten.