torsdag, november 18, 2010

Monorail: framtidens kollektivtrafik?



Är det möjligt att minska beroendet av olja, utsläppen av växthusgaser, förbättra handelsbalansen, lägga grunden till en ny industri, och på köpet få snabbare transporter? Svaret är ja, om man ska tro en studie som publicerades i dagarna av l´Institut de recherche en économie contemporaine (IREC) i Quebec.

I stället för att bygga ett konventionellt höghastighetståg föreslår IREC att Quebec i stället länkar samman provinsens sex största städer med ett Monorail där tågen hängen under rälsen. Med en toppfart på 250 kilometer i timmen är Monorail är visserligen betydligt långsammare än TGV (350 kilometer) men så kostar den också bara en tredjedel så mycket att bygga. En orsak till det låga priset är att Monorail som byggs på pelare får plats utmed de flesta befintliga motorvägar. Monorail är ett bra alternativ till TGV för stora länder med liten befolkning om man ska tro IREC.

Det finns inget lok, utan varje vagn har sin egen motor som sitter i hjulet. Det innebär att man kan ha betydligt fler avgångar. Dessutom blir driftskostnaderna också lägre: Monorail konsumerar mindre elektricitet, behöver ingen förare, och riskerar varken att stoppas av snöfall, rådjur eller motorfordon.

7 kommentarer:

Jan Wiklund sa...

Förarlösa tåg är inte på något vis beroende av nån viss typ av räls. Köpenhamn har förarlös t-bana på vanlig räls. Paris linje 14 går på betongspår om jag minns rätt.

Fördelen med monorail är mycket riktigt att spåret är billigt. Å andra sidan är det tydligen lite skraltigt - många städer har avvisat det med motivet att om man kör på en stolpe så rasar hela systemet.

Mer om förarlös t-bana finns på http://en.wikipedia.org/wiki/People_mover

Rätt mycket kan också läsas i Altenativ Stads broschyr där vi föreslår ett system för Stockholm: http://www.alternativstad.nu/Dokument/Kollektivtrafik.pdf

Björn Nilsson sa...

Påminner det inte om Wennergrens gamla Alweg från början av femtiotalet? Kanske tiden och tekniken har kommit ikapp idén? En fördel i ett land som Kanada, med nordligt klimat, är att banan ligger en bit ovanför snötäcket.

Pierre Gilly sa...

Jan: det maste ju ga att bygga sa att pelarna haller for en krock. Och pa landet borde riskerna vara mindre.
Bjorn: med typ tva meter sno per ar ar det en ypperlig ide. I quebec ar det vanligt med hoga trappor fram till ytterdorren. Det ar praktiskt pa vintern.

Jan Wiklund sa...

Alternativ Stad föreslog på 90-talet att man skulle kopiera en svinbillig monorailbana som användes som ringlinje i Sydney - http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_Monorail - men fick svaret att den var för vek. Plus att det inte är så lätt med växlar på en monorail. Så det gäller att hitta ett nät där sådana inte behövs.

Men, som sagt, den verkliga poängen med kollektivtrafik består i att undvika förare eftersom det är dessa som är dyra och hindrar täta turer. Och då funkar vilken sorts spår som helst.

Anonym sa...

Ja, vilken sorts spår som helst fungerar utan förare. Men då måste systemet vara slutet (inga vägkorsningar, bilar, djur eller människor som kan ta sig till spåret). Där behövs föraren. Föraren behövs även om det finns ett växelsystem som kan och kommer att krångla.

Förövrigt så behöver det geografiska systemet vara relativt begränsat om man ska ha varken förare eller personal ombord.
Vid katastrofer/evakueringar/spänningslöshet mm behövs någon ansvarig ombord om det är långa avstånd till närmaste räddningstjänst.

Dessutom så behövs vid sidan av det slutna systemet en möjlighet till självevakuering (även för handikappade resenärer) vid till exempel brand, en vagn kan trots brandsäkra material bli övertänd väldigt snabbt.

Tror tyvärr att vi i vårt avlånga land är långt ifrån att kunna bygga ett förarlöst system för större avstånd än inom städer.

Vänliga hälsningar
Lokförare, lämnar dock yrket inom kort.

Pierre Gilly sa...

Jan: Automatiska tågsystem är vansinnigt säkrare än biltrafik. TGV (som ifs även har förare) har transporterat närmare två miljarder passagerare utan ett enda dödsfall. Det här Quebecska förslaget bygger på en hjulmotor som en franskkanadensare uppfunnit.

Pierre Gilly sa...

Anonym tagforare: bra synpunkter.