tisdag, mars 23, 2010

Välkommen till 1900 talet




Det är inte ofta det kommer goda nyheter från USA men Obamas sjukförsäkringsreform är onekligen en sådan. Tack vare den kommer 95 procent av alla amerikaner att ha en sjukförsäkring om några år. Det amerikanska sjukförsäkringssystemet kommer även fortfarande att vara det mest orättvisa, ineffektiva och dyra i den industrialiserade världen men nu kommer i alla fall färre människor att dö i onödan.

Reformen är onekligen ändå ett stort framsteg som på sikt kommer att göra hela det amerikanska samhället effektivare. Samtidigt är det ett tillfälle att undra hur det kommer sig att tagit nästan hundra år av diskussion för att genomföra något som alla andra industrialiserade länder gjorde för femtio, sextio år sedan. USA kan uppenbart reformeras men det är också tydligt att Gunnar Myrdal hade rätt när han hävdade att den amerikanska konstitutionen med dess maktfördelning fungerar sämre än de parlamentariska systemen i Europa.




Mindre uppmärksammat än sjukförsäkringsreformen är att US National Institutes of Health visar att Iran kan lära USA en del om hälsovård. Den iranska hälsovården har haft stora framgångar sedan revolutionen. Barnadödligheten har minskat med 70 procent sedan 1980 och ett sexualupplysningsprogram har gjort att 90 procent av befolkningen använder preventivmedel. De här framgångarna har fått den amerikanska delstaten Mississippi – där barnadödligheten på vissa ställen är på samma nivå som i Libyen och Thailand – att ta lärdom av det iranska hälsosystemet.

måndag, mars 22, 2010

Det våras för franskan





Franska är på tillbakagång hör man ofta. Idag är franska det nionde mest talade språket i världen. Franska är officiellt språk i 32 länder och talas av 200 miljoner människor. I Nordamerika och Europa stagnerar franskan men i Afrika ökar den. Det beror på att allt fler afrikaner får gå i skola och framförallt på att befolkningen ökar. I Mali fanns det bara 66 000 personer som kunde tala och skriva franska 1960. 1987 var de 620 000 och idag är de över en miljon. Om trettio år kan det finnas 800 miljoner fransktalande, varav 85 procent i Afrika.

Den här utvecklingen visar att det kulturella inflytande från de gamla kolonialmakterna – Frankrike och Belgien – i det här fallet är större idag än någonsin tidigare. Och det handlar inte bara om en centralt beslutad politik. Det är inte ovanligt att afrikanska föräldrar enbart talar franska med sina barn för att de tror att franska som modersmål ska underlätta deras yrkesliv. Jag har själv träffat afrikanska studenter som säger att de inte behärskar något lokalt språk från de länder där de vuxit upp.

måndag, mars 15, 2010

Till minne av Jean Ferrat



Jean Ferrat var för mycket. När Europa hade kapitulerat för fluffig brittisk yeye-popp debuterade Ferrat med sina politiska visor om socialism, ekologi och mycket annat. Ferrat var lika delar allvar och passion. Därför blev också många av hans låtar censurerade på sextio och sjuttiotalet. En av de första som inte fick spelas i etermedierna var Nuit et Brouillard som handlar om Förintelsen. Nu när historien skrivits om och många tror att andra världskriget utkämpades för att stoppa Hitlers folkmord är det värt att påminna om den censur som drabbade denna låt 1963.



Un air de liberté som handlar om vietnamkrigets sista dagar blev censurerad av fransk TV 1975.



Den här låten, inspirerad av majrevolutionen 1968, fick inte spelas i TV 1969.



Potemkin blev censurerad under en direktsändning 1965.

fredag, mars 12, 2010


Tittar man på en karta över Montreal ser man att den liknar en strumpa. Italien liknar som bekant en stövel i Medelhavet som sparkar på Sicilien men Montreal som ligger i St Laurencefloden ser ut som en raggsocka.
Mark Twain kom hit en gång och såg sig om. Han ska ha sagt att om man kastar en sten på måfå i Montreal så lär den träffa ett kyrkfönster. Numera river man kyrkorna som stått tomma sedan början av sextiotalet. Om man nu måste kasta en sten så är risken nuförtiden stor att man i stället träffa en porrbutik, porrfilmsbiograf eller någon annan slags porrhandel.
Montreal ska uttalas utan t på franska. Montreal är ett mjukt och harmoniskt ord. För att säga Montreal måste läpparna inta ett strutformat pussläge som på sin höjd lämpar sig till luftpussar. New York är mer aggressivt. Man måste visa tänderna för att säga det. Paris är en föraktfull fnysning.

onsdag, mars 10, 2010

Överdrifter om antisemitism i Malmö


Hur ska man värdera allt som har sagts och skrivits om Malmö och kommunalrådet Ilmar Reepalu (S) den senaste tiden? Vi vet att det förra året begicks 79 hatbrott riktade mot judar i staden. Med tanke på att det bara lär bo 700 judar i Malmö är det oerhört mycket. Men det sunda förnuftet säger också att 79 brott innebär att brottslingarna bör vara rätt få. Det bor ju ändå 290000 människor i Malmö.

Många debattörer tror sig veta att judar utsätts för våld. Polisen i Malmö känner dock inte till att det skett några fysiska attacker (det är alltså inte något som Reepalu har hittat på). Om någon anser sig veta bättre bör denne kontakta polisen i Malmö och informera (eller kritisera) dem.

I debatten heter det att synagogan i Malmö utsatts för ”mordbränder” eller ”mordbrandsförsök” men inte heller detta känner polisen till. Någon har däremot försökt sätta eld på ett begravningskapell på judiska kyrkogården. Polisen kallar det för ett ”sabotageförsök”. För att vara mordbrand måste det finnas en människa i eller i närheten av byggnaden.

Vem tjänar på dessa våldsamma överdrifter? Är det så att man tror sig bekämpa den verkligt existerande antisemitismen genom att fläska på lite? Risken är ju snarare att man uppmuntrar rötäggen att rita fler hakkors och skriva fler anonyma hotbrev till judiska församlingen.

Ett utmärkande drag i debatten är att anklaga Reepalu för att ha åsikter som i andra sammanhang brukar vara okontroversiella. Hur många tror inte att antisemitism kan få sin näring från den palestinsk-israeliska konflikten? Det har sagts många gånger förr, utan att det skulle betyda att det är judarna själva som är ansvariga för antisemitismen.

Var det fel av Reepalu att säga att han önskade att Malmös judiska församling borde ha tagit avstånd från ”Israels kränkningar av civilbefolkningen på Gaza”? Kanske. Men då borde det vara minst lika förkastligt när Jackie Jakubowski, redaktör för Judisk krönika, förklarar rasismen mot muslimer med att de som individer inte tagit avstånd från Radio islam. Men det går tydligen att föra samma typ av resonemang som Reepalu och ändå fördöma honom.

Många respekterade forskare, de flesta själva judar, har skrivit om likheten mellan antisemitism och sionism. En av de första var den tyske lingvisten Victor Klemperer som är känd för sina analyser av Tredje rikets språk. I likhet med många andra judiska intellektuella tyckte han att sionismen var ett rasistiskt projekt. Opinionsbildare är naturligtvis i sin fulla rätt att ändå bli upprörda när sionismen kritiseras, men det är oroväckande när ingen vågar påpeka att Reepalus åsikter om sionismen delas av många av världens ledande akademiker.

För Malmös muslimer – som ofta ogenerat pekas ut som förövare – är situationen än mer surrealistisk. Media diskuterar påhittade mordbränder mot synagogan samtidigt som man ignorerar att stadens moské bevisligen brunnit flera gånger.

Vilken svensk tidning skulle förresten publicera spekulationer om att våldet mot Malmös muslimer kommer från arga unga judar, baptister eller ens medlemmar av Jehovas vittnen?

Publicerad i Fria Tidningen

tisdag, mars 09, 2010

Äntligen

skriver någon på riktigt i gammelmedia om den fullständigt urspårade Reepalu debatten.

söndag, mars 07, 2010

Håkan Holmberg mörkar


Så här skriver Håkan Holmberg idag i Uppsala nya tidning:

Sionism betyder strävan efter att återupprätta en judisk nationell existens i det judiska folkets historiska hemland men säger ingenting om vilken politik en judisk stat bör föra - och ännu mindre att staten bör vara exklusivt judisk.


Holmberg kritiserar Ilmar Reepalu som bland annat i en TV 4 intervju jämfört sionism med rasism. Om Holmberg definierat ett svenskt eller något annat politiskt program på samma sätt tror jag de flesta genast skulle förstå i vilken mylla han hittat dessa idéer. Hur låter det här:

Nationaldemokrati betyder strävan efter att återupprätta en svensk nationell existens i det svenska folkets historiska hemland men säger ingenting om vilken politik en Svensk stat bör föra - och ännu mindre att staten bör vara exklusivt svensk.

Alla individer har rätt till ett hemland men en etnisk grupp har inte nödvändigtvis det. Samerna i Sverige har inte nödvändigtvis rätt till en egen stat. Etniska svenskar i Minnesota eller på andra håll har inte rätt att bo i Sverige. Sverige har inte heller rätt till Finland eller Baltikum trots att det varit en del av Sverige tidigare. Föreställningen att folk har rätt att tillhöra ett särskilt land har orsakat många krig.

Normala stater definieras numera utifrån sitt territorium och deras etniska karaktär är öppen (Nazister håller inte alltid med). Israel är slutet etniskt men vägrar definiera sina gränser.

Sionismen handlar om att alla judar ska ha rätt att bo tillsammans i en stat som de dominerar etniskt. Det är därför sionisterna organiserade den etniska rensningen av Palestina, och det är därför man vägrar att låta flyktingarna komma tillbaka. Det är också därför som etnicitet och religion avgör invånarnas rättigheter i stället för medborgarskap, som i vanliga länder.

Holmberg anklagar också Reepalu för att ha anspelat på antisemitiska myter när han talar om en ”Israelisk konspiration”. Det verkar vara en rätt typisk strategi bland dem som vill smutskasta Reepalu att hitta på grejer han aldrig sagt (Lyssna själv).

Reepalu talar om en ”Israelisk lobby”. Det finns många länder, företag och grupper som lobbar i olika frågor i Sverige. Att jämställa det med en konspiration är absurt, och att hitta på citat är ohederligt.

lördag, mars 06, 2010



Våren brukar brukar vara en rätt kort historia i Montreal. Man hinner knappt stänga av elementen innan det är dags att sätta på luftkonditioneringen. Det var inte många veckor sedan skidmask var en bra idé när man gick ut.

tisdag, mars 02, 2010

Ett öppet brev till Göran Hägglund


Jesus har sagt: låt barnen komma till mig. Kristdemokraterna säger sig grunda sin lära på denne Jesus. Du har också öppet erkänt att du tycker om barn. Därför har jag några frågor till dig, Göran Hägglund.

Har barnen rätt att vara trygga?

Har inte alla barn rätt att slippa sexuella närmanden från vuxna?

Hur tänker du, Göran Hägglund, agera för att det inte ska finnas någon osäkerhet kring kristdemokraternas och din personliga syn på pedofili? Jag väntar på ett svar från dig där det tydligt framgår att du tar avstånd från pedofili.

Det finns en annan sak jag vill fråga dig om. Den 21 mars planerar jag att hålla en liten marsch till minnet av femtioårsdagen av terroristupprensningen i Sharpeville, Sydafrika. Jag tänkte hålla till nere på Rinkeby Torg men jag är lite orolig över alla dessa som hatar vita i Rinkeby.

Kan jag räkna med ditt stöd för att jag håller den här marschen?

Har inte varje person, oavsett bakgrund, rätt att slippa blir trakasserad och förföljd?

BTW Göran. Inget svar är också ett svar.

Archambault Musique & Livres



Montreal kan inte tävla med New York på bokfronten. Visserligen finns en massa bra fransk litteratur här det är svårt att hitta därnere men det räcker inte. För att vara en stad med nästan fyra miljoner invånare är utbudet - både på franska och engelska - mediokert. Tåget till New York kostar bara sextio dollar men det tar elva timmar så någon tur ner till The Strand är inte aktuell. Archambault här på bilden har inte mycket att erbjuda i bokväg men visst är den snygg.