söndag, augusti 28, 2011

Judisk, kristen och moderat antisemitism


I dagens DN skriver Björn Wiman om antisemitism och självhatande judar.


"I förordet till sin bok skriver Elisabeth Åsbrink personligt om hur hennes mamma brukade hyscha henne till tystnad om j-ordet när hon var liten – ju färre som visste om familjens judiskhet, desto bättre. Och, senare, när hon var vuxen: ”Bra att dina barn fick en icke-judisk far, så går det fortare ur blodet.”
Sällan har det europeiska judehatets överlevnadsförmåga uttryckts på ett sorgligare sätt".


Här på bloggen har jag tidigare uppmärksammat svensk kristen antinazistiska antisemitismen och den gamle högerledaren Gunnar Heckschers märkliga resonemang. Att Gunnar Heckscher hade en judisk far är relevant i sammanhanget.

Ett av de senaste exemplen på judisk antisemitism är kanske George Kleins nya bok Jag återvänder aldrig Essäer om förintelsen. Jag har själv inte läst den men Correns Ernst Klein avslutade sin recension såhär:

"Han hävdar att 2 000 år av förföljelser lett till vissa ärftliga egenskaper hos judarna för att hjälpa dem att klara sig undan sina fiender.
Jag kan inte se att denna ärftlighetsteori principiellt skiljer sig från antisemiternas föreställningar om att alla judar besitter särskilt onda egenskaper. Erkänner man vissa ärftliga drag kan man inte utan vidare avvisa andra. Jag förstår inte varför Klein med all sin klokhet och kunskap inte insett detta".



Bilden föreställer författaren till boken Om judarna och deras lögner, Martin Luther.

I samma serie: Antisemitismens nya skepnad

Inga kommentarer: