måndag, december 19, 2011

Washington lägger ner SAAB


Bild via fotolasse

Saab ska läggas ner. Den amerikanska regeringen som äger sextio procent av GM har effektivt blockerat alla möjligheter för SAAB att hitta samarbetspartner som kan göra företaget konkurrenskraftigt. Sverige sticker ut som det enda landet i världen som inte försvarar sin bilindustri.

Regeringen försöker dölja sin passivitet genom att låtsas vara nyliberala: staten ska inte tillverka bilar, säger man. Och så överlät man rekonstruktionen av SAAB åt en skojare, en amatör utan pengar. Det hela för att ge sken av att alla möjligheter prövats. Samtidigt stödjer staten mer eller mindre i smyg andra branscher. Bankerna har fått ojämförligt mest och man har stora förhoppningar att bioteknik ska bli något i framtiden.

Kanske är den röda tråden i svensk industripolitik att vi bara ska satsa på företag som inte tillverkar materiella ting. Därför ingår Facebook i regeringens framtidsvisioner, men inte en biltillverkare som SAAB.

I ärlighetens namn är flykten från tillverkningen även en trend bland svenska kapitalister. Wallenbergarna har sålt Scania – ett teknikledande, oerhört lönsamt företag – till Tyskland. En del av pengarna förlorade man sedan på en porrfilmskanal i Italien. Det är svårt att tänka sig att Frankrike skulle låta Mercedes köpa Peugeot, eller acceptera att ett utländskt statsföretag i praktiken lade ner franska företag. Men så hade man inte heller 28 åriga industriministrar i andra länder.

Nu tycks i alla fall cirkeln sluten. SAAB skapades i praktiken tack vare den svenska statens aktiva inblandning. När den nu läggs ner är det en direkt konsekvens av den amerikanska statens industripolitik och den svenska regeringens svek.

Tidigare poster om SAAB:

Avveckla Maud Olofsson
Förstatliga bilindustrin

Om vår så kallade näringsminister:

TV:s förenklingar ger politiska underbarn

SvD DN SvD2 SvD3 SvD4 DN2 DN3 DN4 GP GP2 GP3 GP4 HD HD2 SvD4 SvD5 GP2

6 kommentarer:

Jan Wiklund sa...

Det är för väl att bilindustrin försvinner. Då kanske vi äntligen kan få en ansvarig infrastrukturpolitik i landet. Åtminstone sen nuvarande nyliberala fnoskigheter har rensats bort.

Som bekant har närvaron av två bilindustrier i Sverige gjort att staten ända sen femtitalet har varit inriktad på att göra oss totalt beroende av bilism, för att skapa konstlad avsättning för denna industris produkter (se Gunnar Falkemarks diverse böcker i ämnet).

Det enda tragiska är att inte avvecklingen kan skötas på ett ansvarigt sätt, t.ex. genom att SAAB omvandlas till någon annan sorts företag. Det finns ju trots allt ett tekniskt kunnande som vi kan ha bruk för. Nu försvinner det.

Pierre Gilly sa...

Håller med. Skrev en artikel om det i Bilen En helig ko

Det är dock märkligt att så få politiker som tycker om bilsamhället försvarar industrin. Varför klarar inte tillväxtens vänner att driva en normal industripolitik?

Anonym sa...

Anders Borg lär ha docerat att Sverige inte behöver någon bilindustri, då landet skall bli världsledande inom "tjänstesektorn". Jag tyder detta kryptiska uttalande så att Saabs 3500 och underleverantörernas 10-20 000 blivande arbetslösa skall i framtiden, lyckliga och högavlönade, tvätta varandras tröjor och kalsonger...

God Jul!
önskar
Curt Jansson,
Linköping

Pierre Gilly sa...

Curt
Tyvärr lär inget förändras. Nyhetsrapporteringen håller på att bli lika surrealistik som den politiska debatten. Inte minst om Anders Borg.
Go jul!

Kerstin sa...

Men det blir väl fint - i framtiden kan alla svenskar sitta och pladdra snuttifierat på Facebook, alltmedan Nato/USA bygger en militärbas i Norra Sverige och resten av Sverige också säljs ut.

Och Maudan är borta - men vad har hon ersatts med, ett flickunge som har Margret Thatcher och Ain Rand som idoler. Man trodde det inte, men det kunde bli ännu värre i Centerpartiet efter Maud Olofsson

Anonym sa...

Lägg ner GM. GM är ett uselt företag som inte borde ha funnits längre. Lägg ner GM omedelbart.