onsdag, april 18, 2012

Massmördare och massmedia i symbios


Massmördare och media fungerar bra ihop. Allt en galning behöver göra för att bli berömd och sprida sina vanföreställningar är att ta livet av en massa människor. Sedan kommer folks naturliga nyfikenhet för det makabra och stödet för yttrandefriheten att garantera honom uppmärksamhet.

Det har alltid förekommit massmord men det finns skäl att ifrågasätta om inte en del just är en konsekvens av det massmediala systemet. Attentaten i Norge var en PR operation. Massmördaren hade förberett både en video och en bok som massmedia kastat sig över.

Kanske finns det ändå sätt att minska riskerna för tragedin i Norge, skolskjutningar och vissa andra typer av spektakulärt våld. Man skulle kunna förbjuda massmedia från att visa mördarens egna bilder, att visa bilder på förövaren på förstasidor och löpsedlar. Om den norska massmördaren endast fått visas i form av ett passfoto, inne i tidningen, frimärksstorlek hade han och likasinnade blivit besvikna. Kanske borde det också finns en begränsningar för hur media får visa bilder på offer och deras anhöriga en viss tid. Det går att begränsa den PR som massmördare efterstävar utan att på något väsentligt vis begränsa pressfriheten. Utan att på något vis vara moraliskt jämförbara är det svårt att komma ifrån att vissa former av massmord idag lever i symbios med massmedia.

Bild av Joe Young

Tidigare inlägg: Massmördare med pressbilder


DN SvD SvD2 Sl SvD4 DN¤

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant som det är nu kan Psykopater liknande Breivik tycka att det enda de behöver göra för att synas är att skjuta&spränga ihjäl 100 pers eller 200 de bryr sig inte om hur många ändå..Och då får de posa i sina egensydda uniformer riktandes ett vapen mot hela världen som får frukta mig MIG! Media kommer tala om mig jag är i centrum, alla strålkastare på mig alla viktiga människor kommenterar mig!! Åh jag gråter glädjetårar och strålar av lycka! Jag är inte en looser som ingen bryr sig om, nu står jag på scenen och är älskad men mest hatad men främst uppmärksammad! Mina knäppa tankar och manifest uppmärksammas och tas på allvar inte som ett verk av en galning, man försöker liksom i konst läsa in en mening och ett budskap ur galenskapen. Jag tas på allvar och hela norge dansar efter min pipa, de behöver följa reglerna men det gör inte jag. Det var så värt det, önskar bara jag skjutit fler...Nåja nu ska jag skriva en bok som blir bestsäljare och twittra till min fanclub.. //Psycopaten

Jan Wiklund sa...

Det fanns en kille som hette Herostratos som var inne på liknande tankegångar.

Pierre Gilly sa...

Säg vad de gamla grekerna inte var först med...

Kerstin sa...

Pierre Gilly:
Väldigt mycket av det som "de gamla grekerna" får äran av hade de fått längre österifrån, från Persien. Kina, Indien och från norra Afrika, fast det får vi inte lära oss.

Anonym sa...

Du satte ord på min instinktiva avsky för Breivik-exponeringen. Tragiskt höra Esbati välkomna uppmärksamheten