måndag, april 29, 2013

Framtidens skola till rimlig kostnad

”IT och distansundervisning har en stor potential” på grundskolan menar Stefan Fölster i Corren. Allt som behövs är en dator med kamera, ett headset och en lärare någonstans i Sverige. Kostnaden för skattebetalarna blir ”rimlig”.
I Sverige funderar man för mycket på om tidigare beslut varit rätt eller fel. I Sverige är man ”insnöad på det förflutna”. I Sverige saknas det också experimentlust, om man ska tro Fölster.

6 kommentarer:

Jan Wiklund sa...

Ett mellanting kanske man i alla fall kan tänka sig. Det är ju rätt opraktiskt att varje lärare ensam planerar alla sina lektioner, som nån sorts oindustrialiserat hantverk.

I England finns det standardlektioner som lärare kan haka på om dom vill, vilket leder till mindre kvälls- och helgarbete för dom, och kanske mer tid att ta hand om eleverna.

Jag tror att standardlektionerna i England görs av varje skola för sig, men det skulle ju faktiskt kunna vara möjligt att göra ett dussin varianter centralt också.

Pierre Gilly sa...

Svenska lärare lägger ut tips och material de själva gjort på lektion.se Men gör man allt själv kan man ju skräddarsy allt efter sin egen klass nivå och behov.

Lasse Strömberg sa...

Fiffig idé med tanke på att det blir billigare vilket innebär att skatterna kan sänkas ytterligare.

Anonym sa...

Det blir ännu trevligare om man slapp floskler från Föslter.

Simsalablunder sa...

Fölster har övertro på bild- och ljudsurrogatet alstrat genom datorer.

Undrar om Fölster provat på att vara pedagog över internet. Jag har i det lilla, och det är sannerligen femtio resor värre att förklara samma sak på distans än att göra det i samma rum, även om man har idealsituationen -enskild lektion. Etter värre blir det med flera elever.

Webkamera och mikrofon är inte i närheten av att ersätta upplevelsen av vad ett klassrum kan åstadkomma, där eleverna själva dessutom bidrar tillsammans i lärandet.

Massor av subtil hjälpinformation till förståelse försvinner, direktöverblick av flera elever är i det närmsta värdelös, information genom ansiktsuttryck, som en del att visa att man inte förstår eller kan höra eller se, är högst begränsat osv.

Det finns anledning till att man använder flera kameror, kamerateknik, klippteknik, mikrofonteknik och audiobearbetning, när man vill illustrera samtal på film, och ge en känsla av verklighet, effektivt och lättbegripligt. Och ändå lyckas man från gång till annan sisådär, när dialoger blir något mer intrikata.

Att bryta in i samtal, tala i mun på varandra fungerar i klassrum, men är bara att glömma via mikrofon-högtalare. Och så håller det på.

Det är som vanligt när Fölster skall tänka till, först letar han billigaste prislapp, sedan möjlig lösning till det priset.

Ett alternativt sätt att tänka är att söka efter vilka vägar som anses vara bästa sätt till lärande (det kan vara flera), därefter ser man till att finansiera det.

Hemlige sa...

Nåja, läraren behöver ju inte sitta i Sverige, det blir ju billigare med att lägga ut det till t ex Indien.