torsdag, maj 16, 2013

Kollapslös kollaps

Igår publicerade många tidningar ett TT telegram med rubriken "IAEA: Samtal med Iran kollapsade". Det låter dramatiskt och ska man tro ingressen är det IAEAs som säger så. Kollaps för tankarna till något som slutar eller öpphör men av telegrammet framgår att samtalen fortsätter. Med kollaps menar man bara att man inte ännu nått en överenskommelse. Andra nyhetsbyråer har inte använt ordet. I telegrammet skriver TT också att man förhandlar "om landets kärnvapenprogram" vilket torde vara senastionellt då IAEA aldrig påstått att Iran har ett sådant. Efter att jag påtalat detta har TT lovat att komma med en rättelse. Man ska kanske inte förvänta sig att många tidningar kommer att publicera den. Men det var strongt av TT att erkänna att man gjort fel. Det hade jag inte väntat mig.

4 kommentarer:

martin sa...

Bra!

Man måste säga ifrån och jag känner att jag gör det för sällan när tidningarna sprider dumheter.

Jan Wiklund sa...

Oftast leder det nog ingenvart. En kompis och jag satte i system att ringa till publicservice-bolaget och klaga när dom använde bankekonomer som "oberoende" experter på finanskrisen.

Varje gång lät dom skamsna över att dom kunde förbise en så självklar grej, men det blev aldrig nån bättring.

martin sa...

Jan,
det finns en poäng att påtala det hela ändå. Propagandamånglarna riskerar annars få lite för mycket självförtroende.

Anonym sa...

När det handlar om att plantera falska nyheter om mellanöstern,skönmåla den rasistiska pariastaten på ockuperad mark eller att bara undanhålla fakta, skiljer sig inte svensk papegojmedia från de stora propagandatrumpeterna i väst. Oftast plankar de ett utskick från AP/BBC/FOX & Co rakt av.

Viktigast för gemene man är att förstå att det inte handlar om ständiga fadäser och tryckfel utan medvetna sådana från de grupper som alltid tar sig, och får, tolkningsföreträde i mellanösternfrågor.