onsdag, maj 08, 2013

"Recension" i Internationalen



Internationalen har recenserat Informationskriget mot Iran. Arash Hakimnia inleder med att säga att jag har rätt i att larmandet om iranska kärnvapen "saknar täckning i verkligheten".

Detta är utgångspunkten för bokens resonemang om vad det är som gör att media ändå hela tiden larmar om Iran. Jag menar att det beror på hur media finansieras, orientalism och andra ideologiska omständigheter. Men i stället för att presentera och eventuellt kritisera mina försök att förklara varför politiker och media kan ha så fel så länge ägnar Hakimnia större delen av sin recension åt vad jag skriver om det iranska presidentvalet. I boken diskuterar jag valet på mindre än tre sidor.

Min mormor hade nog heller sett att jag skrivit en bok om iranska kakor. Och Hakimnia hade hellre velat läsa en bok om förhållandena i Iran än den jag faktiskt skrivit.

Syftet med Informationskriget mot Iran är inte som Hakimnia tycks tro att bevisa att valet gick rätt till. Kanske var jag inte tydlig nog: ”Det intressanta för oss i Sverige är kanske inte om 2009 års val gick rätt till eller inte utan våra medier gav så lättvindigt gav ett ensidigt stöd åt den ena versionen”.

Informationskriget mot Iran handlar egentligen inte om Iran utan om hur vår uppfattning av verkligheten skapas. En av boken huvudpoänger är att det ofta finns en klyfta mellan elitkällor och den mediala världen. Föreställningen om iranska kärnvapen och Iran som ett hot fungerar som exempel. Frågan om valet får mindre utrymme men används på samma sätt som ett exempel.

Ska man tro svenska och internationella medier så råder det ingen tvekan om att Ahmadinejad fuskade i presidentvalet. Upplopp och oroligheter anses vara alla bevis man behöver.

Jag menar att det finns goda skäl att inte vara så tvärsäker.

Hakimnia är väldigt kritisk till hur jag tolkat en opinionsundersökning för att sedan ge den en än mer extrem tolkning än vad jag gjort. Opinionsundersökningen är inte heller mitt enda argument för att media misskött sitt uppdrag.

Den amerikanska kongressens utredningstjänst är inte lika övertygande om att valfusk skulle ha påverkat utgången. I sin rapport om valet skriver man att det är svårt att styrka anklagelserna om fusk. (Se Casey. L. Addis, Iran´s presidential elections, Congressional Reseach Center, 2009)

Kongressens experter har som uppgift att förse de folkvalda i USA med objektiv information. Till skillnad från ledarskribenter, politiker och folk från tankesmedjor, och i likhet med forskare på universitet, är deras försörjning inte beroende av vilka slutsatser de drar. De är naturligtvis inte helt fria eller objektiva (det handlar ju om människor) men har ändå helt andra förutsättningar än opinionsbildare. De har dessutom relevanta kunskaper, och tid att analysera, vilket knappat de som arbetar med media har.

Det finns också en annan opinionsundersökning, som beställts av University of Maryland, gjord efter valet, som jag inte nämner i boken, där folk med bred marginal uppger att de röstat på Ahmadinejad. Det finns naturligtvis inte en opinionsundersökning eller studie som inte kan kritiseras men poängen är att svensk media presenterade valfusket som självklart.

----

I pappersversionen av senaste Clarté, som kom igår, finns en annan recension av Informationskriget mot Iran


2 kommentarer:

Anonym sa...

Att "recensenten" fokuserade på valet i Iran 2009 är en repetition till och en fingervisning av vad de vanliga imperialist lakejerna från högern och bombvänstern (Andreas Malm & Co) kommer att skriva om president valet i Iran den 14 juni 2013.

Då kommer vi bli fullständigt dränkta av de vanliga lögnen från höger & vänster om Iran. Västerländsk mediabolag kommer att UNISONT skriva om valfusk. Femtekolonnare (imperialist/ sionist betalda agenter i Iran) kommer att demonstrera då valen närmar sig. Vi kommer att få se fotoshop bilder om skadade "aktivister".

PS: Fick inte klarhet över vem det är som är den egentliga skribenten av recensionen. Är det Arash Hakimnia eller Emma Lundström?

Pierre Gilly sa...

Jag tror Arash både finns och har skrivit recensionen.