måndag, januari 20, 2014

Leninister på Corren?

Vanligtvis nyliberala Corren slår idag ett slag för tobaksindustrin. Det har man gjort ett oräkneligt antal gånger tidigare. Men inte så här:

"llustrativt för hur vi beträtt det sluttande planet ner till hälsofascismens auktoritära träsk är fastighetsföretaget Lundbergs. I deras 7500 lägenheter i Sverige, varav knappt 180 i Linköping, måste nya hyresgäster förbinda sig att varken röka i bostaden eller utanför"

Vad hände med respekten för äganderätten? Kan inte hyresgäster som vill röka lita på att marknaden ger dem vad de vill ha?

Corren

5 kommentarer:

martin sa...

Jag håller tro det eller ej med Corren i detta. Det jag hänger upp mig på är besittningsrättens inskränkning. Det är inte egendom man hyr! Det är ett hem man betalar för, det skall fan inte vem som helst få reglera vad fan jag gör i mitt hem. Mitt hem är min borg och den som låter sitt hat emot tobaksindustri, ohälsosamma olater och gud vet allt, få dem att glömma detta gör ett stort misstag. Öka bostadsbolagens makt över medborgaren är fel väg!

Per A. sa...

'Hälsofascismens auktoritära träsk'?

Har Corren lagt ut ledarskrivandet på entreprenad till kommentarsfältstrollen?

Pierre Gilly sa...

Martin: Jag är ingen vän av oinskränkt äganderätt. Tvärtom. Jag förstår att det kan bli komplicerat för borgerliga ledarskribenter när två typer av storbolags intressen står mot varandra. Då kunde det vara praktiskt att hålla sig till sina principer. Vilket man uppenbart inte gör här. Varför tror man plötsligt inte att marknaden ordnar den bästa av alla världar?

martin sa...

Ja, det var lite av en blandad kompott argument där man försökte ge en känga till staten. Hade man nöjt sig med att tala om individuell frihet och hemmets helgd hade jag skrivit under rakt av, men Corren skriver en så förvirrad och omständig text att man knappt vet vad de vill åstadkomma när man läst klart det.

Jan Wiklund sa...

Borgerligheten har traditionellt bara omfattat marknadsfetischismen under extremt spekulativa perioder, främst (i Frankrike) 1775-90, i Västeuropa ca 1830-50, samt i i-världen på 1920-talet. Att det går så knöligt för Corren kanske beror på att det inte längre övertygar ens skribenten?