lördag, januari 11, 2014

Spaning



Vid bussterminalen i Stockholm bjuds det ibland på gratis Aftonbladet. Två tjocka travar tronar vid påstigningen. Bussen är full. Jag går upp och synar samtliga passagerare: såvitt jag kan se är det bara två som tagit Aftonbladet. Ingen av dem läser den. För bara några år sedan hade det drällt av tidningar här. Varför skita ner fingrarna när det finns så mycket gratis nyheter, om nyheter nu är rätt ord, på nätet? Ingen åldersgrupp prasslade med några tidningar alls. Några enstaka böcker, annars satt man mest med datorer eller mobiltelefoner. Folk ändrar sina vanor.

Har även biovanorna ändrats? När jag såg Hollywoodfilm i Jönköping i höstas tycktes de flesta i salongen vara runt trettio. Knappt någon tycktes vara under 20 någonting. För tjugo år sedan tror jag man höjde medelåldern i publiken om man var över 24… Kommer jag att tillhöra de yngre biobesökarna om tjugo år. Varför betala och göra sig besväret när världen kan komma till mobilen?

Inga kommentarer: