torsdag, februari 20, 2014

Ta marknaden på allvar


Bild Sergey Smirnov

Idag beslutade regeringen att införa en godkändgräns på 0,5 poäng för högskoleprovet. (Och inte 0,1 procent som jag uppgav tidigare)

Beslutet visar att regeringen inte tror att de senaste tjugo årens konkurrens och valfrihetsreformer fungerar. Den konkurrens som man skapat har inte lett till högre löner för lärare. Skolorna försöker inte locka de mest kompetenta lärarna genom att betala högre löner.

Eftersom elever och deras föräldrar har svårt att bedöma lärarnas kompetens kan privata skolor i stället öka sina vinster genom att betala låga löner.

Jag har själv blivit erbjuden ett lärarjobb, trots att jag inte har ett enda högskolepoäng i det relevanta ämnet. Samma vecka tackade skolan nej till två behöriga lärare som också sökte tjänsten. Jag vill gärna tro att jag tillhör de som trots att de saknar formella meriter är minst lika duktiga som behöriga lärarna. Men det är inte så lätt att veta. Jag är bra på att få elever på gott humör men jag har svårt att tro att fyra fem år på lärarhögskolan inte gör folk till bättre lärare än mig. Det enda man kan vara säker på är att skolans vinst blivit högre med mig än med behöriga lärare.

Eftersom marknaden gjort att allt för få studiebegåvade elever väljer lärarutbildningen återstår bara för regeringen att höja lärarlönerna generellt. Förmodligen behöver man höja lönerna med minst 50 procent. Pengarna måste öronmärkas för att förhindra att de slutar som vinster hos riskkapitalistbolag. Kanske kan marknadslösningar hjälpa till att finansiera höjningen. Regeringen skulle till exempel kunna spara en hel del pengar på att marknadsanpassa utbildningen i nationalekonomi på samma sätt som man gjort med till kurser i svenska för invandrare och städning på skolor och sjukhus. Den nationalekonom som är beredd att åta sig uppdraget mot minst betalning kan få jobbet.
Dn


2 kommentarer:

Anonym sa...

Korporalen skulle garanterat inte ha klarat den gränsen - kanske inte heller de flesta i tjuvarnas Allians.

Pierre Gilly sa...

Korpralen leder tankarna fel. Majoren har högst gymnasiebetyg av alla i regeringen, tror jag. Men han tycks ha ett mycket litet ordförråd...