fredag, februari 27, 2015

"Tobakskrumbukter" på Corren

Idag har Correns Maria Björk Hummelgren skrivit ännu en ledare där hon hånar regeringens försök att minska tobakskonsumtionen. Under rubriken ”Bättre än rökförbud” skriver hon:

”Det har förekommit en del bittra röster om skidlandslagets onyttiga sponsorer. Men kan framgångarna som eliten i Falun bjuder oss på locka fler till skidspåret, gymmet eller den lokala fotbollsföreningen, lyckas de göra mer för folkhälsan än vad hamburgerhatarna och minister Wikströms tobakskrumbukter gör tillsammans.”

Min korta kommentar: ”Skidåkning skyddar inte mot cancer” togs bort efter ett par minuter. Det här tyvärr ganska typiskt både när det gäller hur Corren hanterar kommentarer, och kvalitén på tidningens ledarsidor. Det som stör mig mest är inte främst dess värderingar – som visserligen ibland i sig är obehagliga – utan dess bristande verklighetsförankring. Jag diskuterar ibland politik med borgerliga bekanta och vi är ofta eniga om hur världen ser ut även om vi tror på olika lösningar.

Jag känner folk som menar att risken att drabbas av lungcancer är en risk man bör vara beredd att betala för friheten att få röka. Men jag känner ingen som hävdar att lite jumpa är ett bättre sätt att minska riskerna än att avstå från att röka. Även om man utgår ifrån att det är omöjligt att minska tobakskonsumtionen genom olika åtgärder eller rent av ett förbud så är det ju inte så att jumpa gör tobak mindre farlig.


Maria Björk Hummelgren, och Correns ansvariga utgivare Anna Lindberg, ligger bra till att få utmärkelsen Årets folkförvillare.

Inga kommentarer: