måndag, september 14, 2015

Tåget till framtiden

Perrongen i Hamburg är full med flyktingar. Det är förvånansvärt välorganiserat. De vill till Norden. Tysk organisationsförmåga väcker ofta min beundran. Hur kunde de förlora kriget, frågar jag mig ständigt. Hur kan Tyskland låta dessa flyktingar ta tåget till Danmark undrar en danska upprört? Det finns ju EU regler. Den danska polisen kommer att ta dem vid gränsen, säger hon.

En kille från Afghanistan har lyckats klämma in sig i bagageutrymmet mellan två säten. Han har plats 66,5 säger jag till den unge syrier som sitter bredvid mig. Han vill till sin bror som fått visum i Finland. De flesta verkar vara från Syrien. De är ganska välklädda. Många pratar hyfsad engelska och några har råd att äta på färjan. Förmodligen hör de till den syriska medelklassen. Många är nervösa. En professionell och gemytlig dansk polis med psykologisk skärpa tar alla av tåget så fort vi anländer till Rödby.

Tyskland har tagit emot 800 000 invandrare och flyktingar på ett år. Ändå minskar befolkningen. En kontinent utan barn till flyktingar utan land. Det är en hjälp med en uppenbar baktanke.

Debatten kring invandringen handlar ofta om nyttan och kostnader. Bokföring. En kille från Kenya som doktorerat i medicin i Linköping frågade mig för några år sedan varför han var tvungen att åka hem när så många analfabeter får stanna.

Doktorn fick mig att tänka på något en kompis brukade säga när vi pluggade i början av nittiotalet: Man är inte människa innan man doktorerat. Eller vad det jag som sa det? Det var ett skämt om en attityd som inte är ovanlig i samhället. Den leder till exempel till att högutbildade eller män får bättre sjukvård än andra.

Hur många framtida judiska nobelpristagare blev inte dödade i nazistiska koncentrationsläger undrar en bekant? Vi enas om att det inte gjorde folkmordet värre. Problemet med nazisternas var inte att de tog fel på vem som var övermänniska eller undermänniska utan att de ställde frågan.

Nazisterna var dock inte ensamma om att grunda värden på (föreställningar eller vanföreställningar om) prestationsförmåga. Den som plöjer åkern äger marken, resonerade filosofen John Lock. Det är grunden i den liberala egendomsteorin. Äganderätt kommer av att man blandat sitt arbete med det som naturen ger.

Steget till att ta mark från jägar- samlarfolk eller ineffektiva jordbrukare i tredje världen blir inte långt. De som inte brukar jorden ordentligt kan därför inte heller sägas äga den på riktigt. Här finns den ideologiska kopplingen mellan liberalism och kolonialism. Det är inte konstigt att Afrika styckades under de år som liberalismen slog igenom i Europa. Tanken lever vidare idag. Vi fick öknen att blomma, säger de som försvarar den judiska kolonisationen av Palestina.

Farligare för dessa flyktingar än att misslyckas i sina nya hemländer är förmodligen att lyckas allt för väl. Dagens rasister hatar ofta invandrare och muslimer mindre intensivt än gårdagens antisemiter. De tyska judarna var extremt framgångsrika och väckte avund. Hur skulle den liberala medelklass och överklass reagera om dessa flyktingar blev lika framgångsrika?

25 kommentarer:

Anonym sa...

Flyktingskrisen är orsakad av Västs krig för Israel. Iraq, Syria, Libyen, Afghanistan. Men INGEN talar om det. Så länge den rasistiska regimen som kallar sig Israel existerar kommer inte MÖ ha fred!

martin sa...

Kanske eliten gör det? Kanske de känner pressen utifrån, det mest efterblivna kapitalet, det inskränkta och begränsade kapitalet, de som konkurrerar om en begränsad pott. Peje Emilsson, kanske känner konkurrensen, kanske fruktar den, eliten skickar in 30 miljoner i SD. De känner sig således hotade, iom att det är SD så är nog tanken att det är ett främmande hot de ser emot sin makt. Men ser man på SD så är de också ett redskap emot ett inre hot emot borgarnas NEP-män.

martin sa...

Apropå den liberala meritokratiska världsordningen.

När jag var mycket ung visste jag att det liv jag växt upp med, det liv jag ville ha, den livstil min familj levt i generationer inte skulle bli mitt liv. Jag visste redan som ung att jag inte skulle bli egen fiskare och jordbrukare vid Vänerns strand. Gullspångaren hade lagt drivnät i dalbosjön, senare körde de trålare. Det syntes i våra nät. Institutionen, den industriella bruket av Vänern utplånade vår livsstil, gjorde mig till en rotlös individ utan plats i världen, tvingad att söka mig något nytt. För mitt liv hade tagits ifrån mig, min familjs sedvänja, min familjs traditioner slogs i spillror. Förrövaren bekymrade sig inte om att be oss om lov när vårt sätt att leva togs ifrån oss.

Jag brukar säga att det är ganska självklart att européerna drar världen runt och kolonialiserar och tar över folks land, slår sönder andra civilisationer och sedvänjor. Klart vi gör det, vi har ju gjort det emot oss själva i generationer, vi tänker inte ens på vad vi gör när vi ställer en hel fiskeby i Afrika utan försörjning med en av våra gigantiska trålar.

Anonym sa...

Om vi i sista stycket med flyktingar förstår invandrare, som ej vill assimileras i den befintliga populationen, och nya hemländer med Nordamerika, skall vi då köpa att indianerna var rasister. Jag tror nog man lugnt kan säga att de inte uppskattade hur ej assimilerade invandrarna, med gigantisk framgång som följd, bröt mot alla regler som fanns för uppförande den befintliga populationen levt efter i tusentals år. Pierre Gilly, jag tycker oftast att det är intressant att läsa dina funderingar, men ibland är du mer än lovligt naiv.

Jan Wiklund sa...

Dagens invandrare kommer att assimileras i de länder de hamnar i - under en förutsättning: att dessa länder erbjuder en försörjning.

Så har det nämligen blivit i alla invandringsländer, även det som Anonym 9.02 pekar på ovan.

Men givetvis kan det finnas skäl till oro i Europa idag, där de styrande till varje pris vill undvika att investera och utveckla ekonomin för att ge utrymme åt denna försörjning.

Det är således den europeiska självsvälten som bär skulden till alla problem, inte invandringen i sig. Det är uppseendeväckande, tycker jag, hur de som uppmärksammar problem med invandring aldrig någonsin tar fasta på detta.

Det är som om de gärna vill att det ska finnas invandrarproblem så de har något att klaga på.

Pierre Gilly sa...

Jan: Satt på en balkong i Tokyo igår och sa ungefär samma sak till en gammal kompis. Meningslöst.

Anonym sa...

Jan Wiklund och Pierre Gilly! Anonym 9:02 fm undrar om ni bägge menar att Nordamerikas invandrare assimilerades i den indianska ursprungsbefolkningen?

Jan Wiklund sa...

Anonym: Ursprungsbefolkningen var några miljoner (varav de flesta dog av mässling och smittkoppor på 1500-talet), invandrarna var några hundra tusen per år, med toppar på miljonen runt 1905 och de senaste decennierna.

Så den jämförelsen är knappast relevant. Därmed assimilerades de olika invandrargrupperna i varandra - även om det tog en generation för var och en.

Det förekom dock en massa noja omkring detta i USA - i mitten av 1800-talet fanns det en del skräck för vad som skulle hända när katolikerna "tog över". De ruskigaste historier var i omlopp, protestanterna skulle förslavas etc. Det fanns t.o.m. ett politiskt parti som körde med det temat, se https://en.wikipedia.org/wiki/Know_Nothing

Anonym sa...

Jan Wiklund 1:30 em verkar gå full djungelns lag. Och hur är det med dig Pierre Gilly på din balkong i Tokyo! Har du studerat invandrarpopulationerna i Fjärran Östern? Verkar de ha assimilerats med varandra och/eller ursprungsbefolkningarna? Indier med kineser i Singapore t.ex? Eller indier och kineser med ursprungsbefolkningen i Singapore, malajerna. Undrar Anonym 9:02 fm.

Pierre Gilly sa...

Anonym 1:30. Japans etniska koreaner och kineser har ofta levt många generationer i landet. Visuellt och språkligt är det svårt ellet omöjligt att veta att de inte är japaner. Ändå var de diskriminerade på arbetsmarknaden ända fran till början av nittiotalet. Japan har också en klass av "orörbara". De är etniska japaner vars förfäder bland annat arbetade som slaktare. Stora japanska företag har köpt namnlistor med dessa "oberörbara" för att inte anställa dem av misstag. Det kan alltså finnas mentala integrationsproblem trots att folk är fullständigt integrerade. Problemet är då inte objektet utan betraktarens ögon.

martin sa...

Anonyms besatthet med att bevara en kultur för evigt och in i framtiden är märklig, han borde inte bekymra sig om hur det är när han är död. Jag vet att svensk kultur lever så länge jag gör, för jag praktiserar den, behöver ingen statlig reglering som serverar mig den.

Jag är glad att man inte reglerar kulturen och det är anonym också, bara det att hen inte vet om det. Men den mesta kultur han tycker om och konsumerar hade inte funnits om gammelmormor hade haft samma idé om kulturbevarande som honom, om de hade krävt att staten ingripit emot osvensk kultur.

Anonym, om du praktiserade svensk kultur istf att sitta framför TVn och datorn och konsumera främmande kultur, så skulle du inte behöva oroa dig. Om du lärde dina barn svensk kultur, skulle du heller inte behöva oroa dig. Men jag är ganska säker på att du skippade surströmmingen i år och tittade på TV och drack Coca Cola istället.

Jan Wiklund sa...

Vi hade romer i Sverige som levde helt oassimilerat sen 1500-talet, liksom judarna i Polen (gamla Polen, vill säga, inkl Vitryssland och Ukraina). De levde oassimilerat därför att de ägnade sig åt vissa yrken där de hade mer eller mindre monopol. Det fungerade ungefär som det indiska kastväsendet. Detta var möjligt i det traditionella oinidustrialiserade samhället, där man skolades in i yrket av sina föräldrar. I Mellanöstern stärktes detta av staten som delade in befolkningen i kaster, "millet" som det hette på turkiska, som var och en styrdes av sin lag och sin hierarki.

Betecknande nog assimilerades de svenska romerna snabbt under 50-60-talet. Då rådde högkonjunktur och det var lätt att få jobb var som helst. Även för romer. Följaktligen sprack kastväsendet sönder. Betecknande nog började assimilationsproblem uppstå först på 90-talet, när arbetslösheten plötsligt steg till 10 % på grund av en destruktiv ekonomisk politik.

Och betecknande nog skulle det aldrig fall någon i SD-svansen in att ifrågasätta arbetslösheten och rikta in sig på att kräva nya stora investeringar som skapar brist på arbetskraft igen. Dvs ett slut på den europeiska ekonomiska självsvälten. Trots att detta skulle starta integrationen och göra att problemen försvann, samtidigt som det skulle vara svaret på en massa andra problem (klimatfrågan t.ex.).

Vilket får mig att undra om de vill ha några lösningar på sina problem, eller om de föredrar ett skäl att få fortsätta gnälla.

Anonym sa...

#Pierre Gilly 8:23 fm. Etniska japaner utgör 98,5 % av befolkningen i Japan. Om etniska koreaners, kinesers och övriga etniska minoriteters historia i Japan kan man läsa om på Wikipedia eller i CIA:s The World Factbook. Då får man lite perspektiv på problematiken och kan bedöma dess relevans i sammanhanget. Japans klass av oberörbara är väl en cul de sac i detta sammanhang. Liksom att hinduismens kastsystem inte ”platsar” i denna diskussion.

Det jag pratar om är Jan Wiklunds påståenden,i vilka du ju i din kommentar 1:56 em verkar instämma. Enligt Wiklund borde nu Japans etniska koreaner och kineser ha assimilerats i varandra. Kan du från balkongen i Tokyo se tecken på att det är så? Eller sker detta först när japanerna gått samma öde till mötes som indianerna gjorde?

martin sa...

Koreanerna säger att de uppfann sushi, så problemet finns inte där, både minoriteten och majoriteten anser att den andre assimilerats...

Anonym sa...

#martin 8:42 fm – du är urtypen för en debattör med vilken det är ofruktbart att debattera. Man skulle till och med kunna tro att du förvekligar dig själv genom att skriva signaturen martin med gement ”m”.

Pierre Gilly sa...

Japans oberörbara är i högsta grad relevant. Deras behandling visar att fördommar och diskriminering inte behöver ha något med bristande assimilering att göra. Korea är känt för att vara rasistiskt trots att man nästan inte har några invandrare. Koreaner från olika regioner ser sig själv som väldigt olika och tycker illa om varandra, trots att de hör till världens mest homogena länder, etniskt och språkligt. Ju mindre skillnader, desto större hat. Men jag håller med om att det är meningslöst att diskutera. Folk byter normalt sett inte åsikter. Och när det gäller ras och religion är det närmast omöjligt att påverka med hjälp av fakta och argument. En ledare i det ungerska nazistpartiet bytte dock världsbild för några år sedan. Men det var för att han upptäckte att hans egen mormor var judinna.

Anonym sa...

#Jan Wiklund 9:11 fm. Jag tycker du skall läsa på lite bättre om vad ”millet” varit och är. Med kastsystem har det väl inte rätt mycket att göra. Det skulle i så fall vara att om du är född muslim, så kan du inte utan åtminstone sträng teoretisk påföljd konvertera till en annan religion och därmed leva under dess ”familjelagstiftning”.

Beträffande arbetsmarknadspolitik, assimilering och romer så tycker jag du skall försöka intervjua några som var med om det i det gamla östblocket och lyssna till deras erfarenheter. Eller du kan göra det mest förbjudna allt – läs en bok i ämnet av Karl-Olov Arnstberg, f. d. professor i etnologi vid Stockholms universitet.

Anonym sa...

#Pierre Gilly 10:55 fm. Med all respekt, men Japans oberörbara är inte relevanta i det sammanhang #Jan Wiklund 1:30 beskriver. Relevant vore däremot en spekulation om vilket synsätt man under de senaste 50 åren kunde haft på den europeiska invandringen till södra Afrika, om dess urinnevånare gått samma öde till mötes som Nordamerikas indianer.

martin sa...

Anonym är inbegripen i ett projekt att försöka propagera kultur ned genom generationerna, när vi vet att det är i stort sett omöjligt att propagera sin kultur ostörd från vuxen till barn. Löjeväckande.

Jan Wiklund sa...

All professionell intellektuell verksamhet är ett bråk mellan splitters, som hävdar att allt är olika, och lumpers, som hävdar att allt är likadant. Jag tycker detta är rätt bortkastad energi.

Poängen är att det osmanska imperiet via statlig administration och lagstiftning gjorde diverse olikheter knivskarpa, gjorde identiteter absoluta, och därmed bäddade för det bråk som nu pågår i regionen. Med en generell lagstiftning lika för alla blir skillnaderna relativa och möjliga att sudda bort när läget för detta är gynnsamt, som t.ex. när det råder full sysselsättning och är lätt att söka jobb på grundval av personliga meriter och intressen istället för tillhörighet till den ena eller andra gruppen, som i Sverige 1945-1990.

Det finns alltid mänskliga olikheter, individuella och kollektiva. Det finns skillnader mellan individualistiska och kollektivistiska kulturer, mellan högkontextkulturer och lågkontextkulturer (Edward Hall), mellan kulturer med agnatiska familjer och kulturer med kognatiska familjer (Emmanuel Todd). Huruvida man vill göra detta till ett problem är upp till en själv.

Och, som sagt, om man lever tillsammans och det finns goda försörjningsmöjligheter för alla tenderar dom att flyta ihop och försvinna. Jag efterlyser fortfarande krav på expansiv ekonomisk politik från dom som tycker invandring är ett problem.

martin sa...

Anonym, du är lite över hela kartan. Låt oss lämna den höga nivån och prata om praktik. Din aktivism.

Du vill bevara svensk kultur?

Vilka TV-program vill du cencurera? Vilka internetsiter vill du blockera?

Du vill inte ha flyktingar i Sverige?

Hur många flyktingar har du sparkat ned på gränsen?

Du vill inte ha flyktingar här i Sverige?

Hur många har du kidnappat och kört över bron då?

Aktivismen för ens vision är det viktiga, för visioner har vi aldrig lyckats förverkliga, det enda avtrycket visionen gör är aktiviteterna den medför.

Jan Wiklund sa...

PS. Liksom jag efterlyser angrepp på WTO-regler som förbjuder fattiga länder att stödja en egen industri och därmed utvecklas och ge sina medborgare försörjningsmöjligheter på hemmaplan!

Anonym sa...

#Jan Wiklund 12:25 em säger: ”.. när det råder full sysselsättning och är lätt att söka jobb på grundval av personliga meriter och intressen istället för tillhörighet till den ena eller andra gruppen, som i Sverige 1945-1990.” Det var som tusan! Här har vi en äkta Sverigedemokrat! För det är väl det Sverigedemokraterna alltid tjatar om – de vill åter till folkhemmet?

Anonym sa...

Jan Wiklund:

Lustigt nog när du nämnde Know nothings läste jag den här boken häromdagen:

http://www.tradera.com/item/341230/239599809/arnesen-erik-en-blick-pa-var-tid-

Erik Arnesens "En blick i vår tid" från 1916, skriven för en skandinavisk publik. Papismen utpekas som den stora fienden efter sida 50. Att hedningar är hedningar kan man inte förebrå dem, men katolikerna bör minsann veta vad de gör (för ont) med sin villolära och bidrar till att undergången för oss människor är nära (vilket manifesteras i det pågående världskriget tillsammans med ett antal bibelcitat).

Anonym sa...

#Jan Wiklund 12:25 em. Man kan lätt få intrycket att de menar att det osmanska imperiet skapade millet-systemet för att så split. Jag tror att det var tvärtom. Genom att tillåta kristna och judar (”bokens folk”) att behålla sin moralkodex i interna angelägenheter fick man lugn och ro. Man kan väl säga att det var en introduktion av det ”mångkulturella samhället”. I Mogulriket verkar man ha överträffat osmanerna. Där inbjöd man hinduer, som ju inte var bokens folk, till statliga ämbeten, som nog i det osmanska riket var förbehållet muslimer. Skall man förresten tolka dina tankar om generell lagstiftning så, att du tycker vi skall avskaffa Sametinget?