torsdag, december 17, 2015

Boskap på buss



Grandpark Hotel i Antalya. Det är mest tyska turister som bor här. Sista stoppet på en veckas charter (TSS Travel Service Scandinavia) runt om i Turkiet. Min första riktiga charter sedan jag åkte till Leningrad med morsan 1986. ”Här gör vi allt tillsammans” förklarade guiden, vars namn rimmade på Borat. I säng två på morgonen första dagen. Avfärd klockan sju på morgonen. Det är sex svensk tid. ”Ni kommer att behöva vila ut en vecka efter den här resan” sa han profetiskt. Boskap på buss. Vem hade bokat resan om man informerat om tidtabellen?

Har inte varit i Turkiet på nästan 25 år. Nu såg jag inga barn som sålde grejer på gatorna. Då var de överallt. Men katterna och hundarna finns kvar. Även hotellen var fulla av gatukatter. De ville gärna upp på frukostborden.

I början av nittiotalet talade min tågluffarkompis Joakim (från Märsta) på engelska med turkisk brytning med barnen som sålde grejer: "Special price for you because I have a broother in Turkey" sa han och visade upp sin öppnade colaburk. Fyra fem ungar stirrade fascinerat. Till slut bytte en av dem en snurra mot Joakims halvdruckna burk. Bägge verkade väldigt nöjda med affären. Nu är försäljarna vuxna och inte lika aggressiva. Eller är det jag som blivit lite mer härdad med åren?





3 kommentarer:

martin sa...

Fint solkors på dörren.... ;)

Charterturisten, fyllon slussas runt som valuta, imperiets spjutspets för att etablera ett beachhead. Tvingar landet in i en institutionell relation med turisternas hemländer.

Pierre Gilly sa...

De flesta var nyktra. Drickan var rätt dyr. Det turkiska rödvin som i ingick en kväll smakade, som någon påpekade, fotogen. Några vana turkietresenärer hade med eget förråd. Folk med mycker kulturellt kapital.

martin sa...

Jag talar mer om flygcharterturister. Resor brukar bli billiga till länder som vi vill upprätt handelsförbindelser med, eller som vi vill ha något av. Följer man priser på resor och vilka erbjudanden som pushas, under några år så ser det ut som om turisten är ett betalningsmedel eller en muta. Köper de svenska vapen, massor med billig charter dit, slutar de köpa svenska vapen så fylls tidningarna av rapporter om varenda liten våldtäkt som änt i landet. Det var ju mycket pushande att åka till Turkiet senaste åren då Ryssland flörtat med dem.

Det var den trenden som fick mig att uppfinna vad jag kallar "fredsturism". Då väljer man inte de resor som pushas som billiga. Då reser man till länder som det krigshetsas emot mest i tidningen och ger dem svenska riksbankspengar, då kan Sverige tvingas hyffsa tonen om de vill ha tillbaka pengarna.

Vad gäller vin tycker jag att det geniala med franska viner är att kvaliteten är väldigt jämn, det är alltid OK. I andra länder är den mycket mera ojämn, värsta vinet jag druckit i mitt liv var från Bulgarien, som har god viner, men också fotogen som sabbar magen. Vet inte vad fransmännen gör för att även deras billiga och "dåliga" vin skall vara ok, kanske är det jästen som bor i marken som gynnat frankrike.