måndag, april 18, 2016

Bankernas gisslan

Svenska folket har över 900 miljarder kronor på bankkonton utan ränta, rapporterar SCB. Fram till förra veckan var också mina korvören där. Min mor öppnade ett konto åt mig när jag gick i förskolan. Fyrtio år senare var jag fortfarande kvar. Trots att jag varit en trogen kund det kan man inte säga att jag någonsin tyckt om banken.

Den var bra på att dra avgifter direkt från kontot under året. Jag fick aldrig klart för mig hur mycket jag betalade och det var väll avsikten. Det är med bankernas jättevinster som svampar: de växter bäst i mörker.

Min nya bank som ger en halv procent ränta hävdar att de inte har några avgifter. Trots det tog det flera år för mig att byta. Ekonomer talar om transaktionskostnader. En av dem belönades med riksbankens falska nobelpris för den insikten. Vanligt folk säger att det är tråkigt och tar tid från roligare saker i livet. Av samma anledning har jag har aldrig försökt ta reda på vilket elbolag som är billigast. Bankerna har också en vana att ändra villkoren när man väl öppnat ett konto.

Bankerna verkar inte på en vanlig marknad. Den som säljer dåligt smågodis får inga stamkunder. Om alla godistillverkare producerar undermåliga produkter kan folk strunta i att äta godis, göra eget eller kanske prova att äta frukt. De här alternativen existerar inte när det gäller banker.

Man kan inte vara sin egen bank. Man kan avsluta alla konton men det går inte att välja bort alla banktjänster. För att betala räkningar måste man ofta använda bankgirot som ägs av en handfull storbanker. Då är man ändå kund hos banken. Den enda skillnaden är att man tvingas betala ännu högre avgifter varje gång man ska betala en räkning.

Idag har bankerna monopol på viktiga samhällsfunktioner. Det är som om Cloetta och Kraft Food ägde alla vägar och trottoarer. De som inte är kund i något hos dessa företag kunde då lösa enkelbiljett på några hundrakronor för att kunna ta en promenad eller köra till affären.

Bankmarknaden är riggad så att bankerna inte behöver erbjuda folk bra villkor och service. Bankerna äger inte bara betalningssystemet: de tillåts skapa det mesta av de digitala pengar som är i omlopp. De papperspengar som staten utfärdar utgör bara en mindre, kanske en tjugondel, av alla pengar. Statens pengar (kontanter) är dessutom i allt högre grad inte längre accepterade eller använda. Allt färre bankkontor hanterar kontanter och inte ens skattemyndigheten accepterar dem.

Av samma skäl som det offentliga står för gator, och trottoarer borde den också erbjuda medborgarna den infrastruktur som krävs för digitala betalningar. Alla borde erbjudas ett statligt bankkonto, kopplat till ett statligt bankgiro och ett statligt betalkort. De som tycker att de privata bankdirektörerna gör ett bra jobb skulle naturligtvis inte tvingas att använda de offentliga tjänsterna. Men med ett statligt alternativ skulle det privata oligopolet brytas.

Uppdatering: Fick precis ett telefonsamtal från min nya bank om att den gamla banken inte avslutat mina konton eller fört över några pengar. Swedbank anser tydligen att jag inte får välja bort dem så så enkelt. Kanske står det i något kontrakt att de äger mig livet ut.

2 kommentarer:

martin sa...

Vad är frihet? Ja, inte är det att få göra vad man vill, det finns ingen som söker den friheten, det är alltså inte frihetens grundläggande essens.
Den mest grundläggande friheten en människa kan ha är rätten att få säga "Tack, men nej tack". Sådan frihet finns inte längre rörande bankväsendet, systemet är så ofritt att du inte ens kan säga "Nej".

Bankerna är ingen marknad, kunderna kommenderas dit. Bankerna är ingen "oreglerad" marknad, deras marknad är helt konstruerad, baserad på en statlig våldsapparat. Varje år gör bankerna rekordvinster, pengarna för dessa vinster finns inte i bankens egen likviditet som i all annan verksamhet, när de delar ut pengar som inte finns i deras egen likviditet, blir till och med rikdbanken tom på pengar, så varje år som bankerna delar ut vinster, så fyller riksgälden på riksbanken med pengar. Våra bankers vinster blir statsskuld. All annan verksamhet delar ut sin vinst ur sin egen likviditet, bankerna delar ut vinst de inte har i handen, vinsternas tas direkt ur skattebetalarnas fickor och delas ut.

Banken är ett nätverk av datorer och programvaror. I detta nätverk har vi byggt in möjligheten att smita från skatt. Bankerna har tagit fram programvarorna med vilken man kan ersätta dem, låt mig föreslå att vi ersätter dem och tar bort knappen för att smita skatt.

Jan Wiklund sa...

1. Jag vill minnas att någon stämde Västernorrlands landsting när de inte accepterade kontanter som betalning på sina sjukhus, och fick rätt. Statens pengar är lagliga betalningsmedel och det är illegalt att vägra ta emot dem. Sen kan dom visserligen trotsa domen, sånt gör kommunerna varje dag, men då får man väl stämma dom för detta.

2. Frågan är om det inte är bättre att ha pengarna i madrassen, det är ingen ränta där heller men då har man åtminstone pengarna tillgängliga när man behöver dom. Sen är det klart att då får man betala premier till försäkringsbolagen istället när man hemförsäkrar och det samma byke.