torsdag, augusti 18, 2016

Vi kräver en rikspolischef med rödsprängda ögon

Det brinner mer bilar i Sverige. Låt mig säga redan från början att det inte är judarnas fel. Det är inte en ras fråga. Det handlar inte om religion. Det handlar inte heller om sociala förhållanden. Jag känner en jude som inte bränner bilar. Jag känner en fattiglapp och han bränner inte heller bilar. Alla är vi individer i ett nästan perfekt valfrihetssamhälle. Sociologer och kriminologer är anhängare av kollektivistiska ideologier: de vår tids kommunister och nazister. När jag hör en sociolog yra om utanförskap tycker jag mig ofta se antydan till en rektangulär mustasch under hens näsa.

Just nu är jag i jättesur på polisen. Jag sällar mig in i kören och kräver att rikspolischef Dan Eliasson måste avgå. Han ser ju för sorglös ut. Jag vill ha en rikspolischef med rödsprängda ögon. “Dan Eliasson tronar över”, skriver Correns Cristian Dahlgren, “…ett dysfunktionellt organiserat, uppgivet kaos.” Och Eliasson lär också vara oförskämd. Han ska ha frågat en kritiska journalist hur polisen skulle kunna arbeta effektivare med att förebygga tafsande på konserter.

Opinionsbildare vet hur polisarbete ska organiseras, och hur man ska komma till rätta med till exempel bilbränderna. “…vi måste ha en professionell, närvarande och effektiv ordningsmakt på gator och torg, som gör att vi slipper fler nätter upplysta av brinnande bilar” skriver Dahlgren i polemik mot dem som förespråkar en ineffektiv ordningsmakt. Men det är ju polisen jobb att vara polis så vi säger vanligtvis inte så mycket om hur det ska gå till rent praktiskt.

Men här kommer några idéer om hur hur CD:s förlag kan förverkligas. 2015 fanns det 4 669 063 svenskregistrerade personbilar i Sverige. Antalet poliser är lite över 20 000. Om man har rätt attityd och ser till att bilarna parkeras på rätt sätt så behöver varje enskild polis i tolvtimmars pass ha koll på mindre än femhundra bilar var. Men polisen verkar ha lika svårt att förstå att det är deras jobb.

Kristianstadsbladet Carolina Dahlman (CD2) delar också med sig av sina lösningar.“Höj blicken och se dem som sabbar för andra stint i ögonen.” Och så ska man säga åt dem att ta ansvar för sitt eget liv. Att det skulle kunna finnas en sociologisk (dvs nazistisk) förklaring gör CD2 arg och rent av sjuk. Ja, hon får “tinnitus i öronen”. Att satsa på förorterna där man bränner bilar är “osmaklig girighet”.
Nej, inga resurser till förorter för “I Sverige finns pensionärer som inte får läkarhjälp trots att de lojalt jobbat hela livet. Poliser och lärare tjänar småsummor med tanke på de insatser de gör."


Upplopp : Sverige har blivit ett normalt land


Inga kommentarer: