måndag, augusti 29, 2016

Så får du mer sex

Föräldrar nuförtiden får inte knulla så mycket, menar psykiatern David Eberhard i dagens GP. Det beror på att de inte kan uppfostra sina barn. Barnen ska hållas hårdare, inte få bestämma, inte vara i centrum, inte titta på TV så mycket. Föräldrar ska inte vara rädda för “maktmissbruk”. Då kanske det inte heller blir så många skilsmässor gissar skribenten.

Vilken generation det var som kunde uppfostra sina barn uppger inte Eberhard. Reaktionärt folk brukar aldrig berätta när den där guldåldern rådde. Det är säkrast så. Många gånger sammanfaller den med när de själva växte upp. Fast fler skilde sig på sjuttiotalet än idag. Kanske var “kravlösheten” “ledstjärna” även för sjuttiotalets barnuppfostrare? Jag och mina kompisar klättrade på garagetak när vi var i tioårsåldern i början av åttiotalet. Ingen verkade vara rädd för att vi skulle ramla ner och dö. Men dagens föräldrar verkar ha satt stopp för den typen av lekar. Det går att hitta exempel på att dagens föräldrar är bättre på att sätta gränser än äldre generationer men det är alltid de reaktionära som bestämmer hur man ska mäta auktoritet.

Kan de som föddes på femtiotalet ha varit den sista generationen som uppfostrades på rätt sätt? Då tittade man inte mycket på TV... Men det var ju den generationen som sedan förfärade sina föräldrar med att lyssna på Beatles och låta håret växa. 1950 var var också tio gånger så många skilsmässor som år 1900.

Även om det tycks vara svårt att lokalisera den förlorade guldåldern är orsaken till förfallet alltid den samma: vi förmår inte längre respektera auktoriteter. Så är det till exempel med skoldebatten. Dagens reaktionärer efterlyser "katederundervisning", vad nu det är. I början av 1900 talet kritiserade man i stället ”den moderna pjoskpedagojan”. För 1905 års läroverksreform införde tyvärr “dalt” och “lek” i skolan.

Kanske föddes den sista generationen som fick en bra uppfostran i slutet av 1800 talet, eller under den första åren på 1900 talet. John Chrispinsson har (indirekt i alla fall) beskrivit i Populär historia hur det var med föräldrarnas auktoritet i Stockholm på den tiden:

“I vissa stadsdelar hoppade hälften av eleverna av skolan i sjätte klass. Ungarna ville snabbt bli vuxna, de slöt sig samman i gäng som levde på smårån, häleri och lurendrejeri. De bråkade på pendeltågen, värst var kvällstågen till Hagalund. De sjöng fula visor, slog konduktörs och passagerare, kastade sten på tågen och krossade lampor. “



Relaterad post: En orättvis betraktelse

3 kommentarer:

Jan Wiklund sa...

Min mormor, född 1896, var en prima uppfostrare när jag var hos henne på somrarna runt 1960. Hon serverade frukost, lunch och middag och brydde sig i övrigt inte ett dugg om vad jag gjorde. Jag antar att det var så man gjorde när man var bondkäring som hon var; dom hade inte tid med ungar, dom måste sköta djuren, ungarna fick passa varandra.

Pierre Gilly sa...

Så upplevde jag det i rätt hög grad också på sjuttio och åttiotalet. Jag har en viss förståelse för att dagens föräldrar inte verkar tillåta att deras barn gör allt de själva brukade göra. Vet inte om det finns några studier men jag har en känsla av att dagens unga pappor är betydligt mer närvarande än fyrtiotalisterna var. Ser man till hur tandhygienen förbättras bland barn, och hur mycket färre skallskador det är, inte minst som en följd av att de nu har cykelhjälm så tycks det som att föräldrarna håller på en hel del regler. Idag skulle väll grannarna ringa polisen om ungar klättrar upp på garagetak.

martin sa...

Jag har fått ta ledigt från jobbet och suttit i möte med två fröknar och en rektor, mötet kallades för att en fröken vart kränkt över grabbens bordskick när det var spagetti och köttfärssås i matsalen. (Rektorn var inte helt bekväm med orsaken till att mötet hade kallats, men det var den unga fröken som sammankallat mötet, han försökte dock styra in samtalen på saker som skolan faktiskt hade med att göra.)

Normen som sprids i skolan och av föräldrar är rätt extrem. Jag kan inte ens övertala grabben att göra vissa saker jag gjorde när jag var barn och som jag tyckte var kul, för han vill ju inte vara konstig/annorlunda.

Möjligheterna till social kontroll är idag vansinnigt mycket större än förr. Gissa vilka det är som utnyttjar möjligheterna till social kontroll mest, ni gissade det, grannsneglaren med en träkäpp upp i arslet.