tisdag, augusti 02, 2016

Trumpologi

Det är ett stort misstag att tro att kärleken enar och förenar människorna. Kärleken skiljer dem åt, ty den är riktad mot en individualitet. Det som verkligen förenar människorna och gör dem lika varandra är hatet. Ju mer vi exempelvis älska Tyskland, desto mera tilltalande bör vi bli av att Tyskland är något från oss vitt skilt och att det har sina egna ceremonier och glädjeämnen, och vi våra. Men ju mer vi hata Tyskland, desto flitigare komma vi att göra efter tyska vapen och tyska befästningsverk för att kämpa mot Tyskland. Ju mer de moderna nationerna hata varandra, desto smidigare följa de varandras föredömen, ty all konkurrens är till sin natur endast konkurrenternas rasande strävan att likna varandra.
Charles Dickens, Gilbert K. Chesterton, Norstedt, 1933, s 318-319 (Översatt av Karl Ragnar Gierow)

6 kommentarer:

Micke sa...

Du är antinyliberalism men stöttar clinton, du är fredskämpe men stöttar hillary, jag känner inte alls igen denna blogg alls nuförtiden tyvärr.

Pierre Gilly sa...

Jag föredrar det som är dåligt framför det som är katastrofalt. Det hade varit bättre med Sanders i Vita Huset men det är ju inte jag som avgör det. Noam Chomsky verkar ha samma syn på Trump och det amerikanska presidentvalet.

micke sa...

Men trump är ju emot dessa saker (krigen, nyliberalism) hur kan han då vara värre än clinton?

Pierre Gilly sa...

Trump var för Irakkriget innan det startade, och emot det när det började gå dåligt. Nu säger han sig vilja bomba skiten ur ISIS i Irak och Syrien. I ett tal kritiserade han bombningarna av Libyen samtidigt som han klagade på att USA inte bombade Libyen längre. Han säger vad som helst och motsatsen så det är svårt att veta om han menar något.

Det som gör honom farligare än Clinton är att han har en så uppenbar personlighetsstörning.

http://www.rawstory.com/2016/01/a-neuroscientist-explains-trump-has-a-mental-disorder-that-makes-him-a-dangerous-world-leader/

micke sa...

Clinton har varit för kriget hela tiden hur kan det inte vara värre och varit inblandad i långt fler-inte värre?! Personlighetsstörning? Vilken tramspropaganda.

Jan Wiklund sa...

Måste man vara för någon?

Det är en fråga som har följt mig hela livet. När jag var i sjuårsåldern pressade jämnåriga mig på om jag var för Tommy eller Elvis. Jag sket i vilket. Sen pressade dom mig på om jag var för AIK eller Djurgårn. Samma där.

I vuxen ålder har folk pressat mig på vilket parti jag stöder. Men varför ska jag stödja något parti? Jag kan möjligen taktikrösta på något, eftersom jag har rösträtt i Sverige. Men Pierre har inte rösträtt i USA och behöver inte stödja någon presidentkandidat. Han kan som journalist berätta vad dom står för, det räcker.