måndag, april 10, 2017

Surrealistiskt om Syrien

Anders Romelsjö har kritiserat mitt inlägg, Propagandakritik som propaganda, på FiB. Det är en monoman kritik där han börjar med att förneka triviala fakta. Han anklagar mig för att ” anför felaktiga uppgifter i sakfrågan” eftersom han inte kunnat hitta ett uttalande från rysk media jag nämnde som exempel på rysk propagandakritik. Jag vet inte om Romelsjö är medveten om det men Rysk tv sänder också på ryska. Eftersom jag inte kan det språket har jag litat på att den referens som två brittiska forskare ger är korrekt. Om Romelsjö hade varit intresserad hade han lätt kunnat fråga mig eller hittat källan i min bok som han gör reklam för på sin blogg av någon anledning.

Romelsjös monomana text illustrerar det jag kritiserar ryska medier för: propagandakritik som används för att bedriva propaganda. Han ger många exempel på att USA störtat olika länders regeringar som om det skulle vara ett bevis på att Syriens problem i första hand inte är hemmagjorda. Vad USA gjorde 1953 på andra kontinenter hjälper oss inte att förstå vad som händer i Syrien idag. Romelsjös oförmåga att förstå att många syrier hatat och varit rädda för Assad regimen ända sedan 1971 är fascinerande men hör kanske inte hemma på en debattsida.

21 kommentarer:

martin sa...

Ahh, now I get it! Du är ju genial.

Genom att kritisera rysslands interna avfärdande av väst med propaganda, så gör du ju hela jobbet, eftersom det är ett cirkelargument. Man kan inte påpeka att Rysslands propagandakritik är i sig självt propaganda utan att därmed oxå demonstrera att snack om rysk propaganda här hemma också är propaganda.

Jag bugar mig för det listigare trollet! Bra jobbat!

Pierre Gilly sa...

Du har två delar. En historisk genomgång och propagandakritik som i sig är helt legitim. Om man vill tala allmänt om USA eller hur propaganda fungerar så är det utmärkt. Men vad som händer i Ukraina eller Syrien idag har ingen koppling med USAs agerande i Centralamerika eller Irak. Inbördeskriget i Syrien skulle kunna vara en CiA komplott, som Contras i Nicaragua, men detta bevisar man inte genom att tala om Nicaragua. För att veta om Christer Petterson mördade Palme så är det bara mordnatten 1986 som man ska söka bevisen. Att snacka om allt elände som Christer Petterson gjorde sig skyldig till vid andra tidpunkter i sitt liv hjälper oss inte att reda ut sanningen. Det är en känslomässig logik.

martin sa...

Man kan också skita i allt skitsnack. Sätta sig med associeringsavtalen och räkna ut precis var gränsen i Ukraina skall dras för folks materiella förutsättningar. Det är skitlätt att räkna fram vilka som hamnar i kläm. Materialisten blir naturligtvis inte förvånad av att de som skulle få stryka mest på foten tog makten över sina regioner. Mellan Donbass och Kiev finns de som hamnar rätt mycket i kläm men de har man i olika utsträckning hindrats från att agera för sina materiella förutsättningar.

I materiell mening så handlar konflikten numera enbart om att fastställa EUs tulltariffers emot Ryssland. EU verkar beslutade att mörda sig hela vägen till Ukrainas östgräns. För det är klart, tillåter man nån del av Ukraina att vara autonom och få lite undantag för handel med ryssland, då skulle flera regioner vilja ha samma deal.

Materialister är såklart mycket tråkigare än den fantasifulla propagandan på bägge sidor.

Vad gäller Syrien så har jag försökt genom att läsa västerländsk media få reda på vilka de sk rebellerna är och vad deras plan för syrien är. Men jag har gått bet på att få nån klarhet i det. De enda regeringsdugliga som finns i det lägret är ju IS, de är de enda som faktiskt bygger ett nytt samhälle. De sk rebellerna verkar vara inriktade på att ta över samma samhällsstruktur utan att redovisa vad de vill göra med det maskineriet.

martin sa...

En mer befogad kritik är inte monoman utan mer fredssträvande.

Vi kan inget göra åt Rysslands propaganda. Men vi kan åtgärda vår egen propaganda, kritisera den ger konkreta åtgärder för avspänning. Men "Titta där! Se hur elaka de är!" är något som inte ger något konkret handlande, det är bara krigspropaganda som tjänar konflikten. Säga "Håll käften!" till sånt är en konkret fredsfrämjande handling.

Pierre Gilly sa...

Monoman är rätt ord för en man vars hela världsbild styrs av ett förblindande hat mot USA. Här finns ingen plats för något annat än den stora satans intriger. Den som läst vad jag skrivit genom åren ska veta att jag ofta kritiserat USA. Notera hur Romelsjö undviker min ståndpunkt (det Syriska inbördeskriget startades av syrier för att folk var trötta på diktaturen) och i stället polemiserar mot sina egna fantasier ”Om det vore så att USA genomgående bekämpar diktaturer med krig eller på annat sätt skulle detta vara ett allmänt stöd för Gillys påstående”. Den som vill förstå vad som händer i världen har mer att hämta hos Noam Chomsky än Anders Romelsjö.


MIcke sa...

Det räcker med att konstatera att Ryssland är en imperialistisk och kapitalistisk diktatur och då ska alla i vänster som inte ser samma sak betraktas som fascister om dom ser Ryssland som ett positivt altrnativ till Usa.

Micke sa...

"Vad gäller Syrien så har jag försökt genom att läsa västerländsk media få reda på vilka de sk rebellerna är och vad deras plan för syrien är. Men jag har gått bet på att få nån klarhet i det."

Det beror troligen på att du tror att frihetsrörelser måste omfamna antingen Ryssland eller Usa.



"Dom enda regeringsdugliga rebellerna"

http://www.cjr.org/the_feature/isis-rukmini-callimachi-new-york-times.php

Sen är det svårt att fatta vad logiken är i att svara på hot från en kapitalistisk diktatur genom att kväva sin egen reaktion på hotet?

"De sk rebellerna verkar vara inriktade på att ta över samma samhällsstruktur utan att redovisa vad de vill göra med det maskineriet"

Det finns redovisat och har praktiserats lokalt där man inte dominerats av jihadister. OM man letar efter "venezuela" i Syrien får man leta länge om man inte letar hos Assad och det är bevisligen ingen förlust vare sig det ena eller det andra och det beror OCKSÅ på den nedärvda dysfunktionaliten från Sovjet.

Anonym sa...

"Hamas är ett hinder för fred kan man läsa nu och då. Ibland illustreras påståendet med ett foto som visar stormuftin av Jerusalem, Amin al-Husseini, i samtal med Adolf Hitler. Hamas är arvtagare till den antisemitiske stormuftin."

Mer behöver vi inte veta.

Pierre Gilly sa...

Kul att någon kan vakna så tidigt i Israel och citera mig.

Micke sa...



Jag vaknade lite senare or tror inte att utsikterna för dom länder som turas om med att vara storebror åt fascistdiktaturen i Gaza har några större utsikter att skapa en framtid åt folket i Gaza parallellet med Isarel. Detta eftersom dom inte skiljer sig från andra imperialister och har större mål än att odla broccoli.

Pierre Gilly sa...

Ur samma artikel som anonym citerade 6.33: "Palestina togs inte över av judiska immigranter för att dess ursprungliga invånare var antisemiter. Fanatismen är ett resultat av krig, ockupation och förföljelser. Det är inte rimligt att radikalpacifister skulle ta makten bland belägrade flyktingar. Och även fanatiker förtjänar rättvisa."

Micke sa...

Det är naturligtvis fullt rimligt att imperialister inte ska styra palestinier men det förutsätter att deras ledare gör sig av med föreställningen att Iran ska leverera mer än kombinationen Usa och Israel. Realpolitik är ett verktyg för förtryck.

Micke sa...

Eller ?

Pierre Gilly sa...

Israel drog tillbaka sina bosättare på Gaza eftersom palestinierna inte slutade angripa dem. På västbanken har man förhandlat med nedlagda vapen och resultatet är att Israel bara byggt mer bosättningar hela tiden. EU och USA kommer aldrig att tvinga Israel att ge med sig, så vad återstår för palestinierna? Om de hade vapen som kunde skada Israel skulle konflikten varit löst sedan länge.

Micke sa...

Ja då hade Israel varit ännu större.

Micke sa...

"Israel drog tillbaka sina bosättare på Gaza eftersom palestinierna inte slutade angripa dem"

Ja! Och sen tyckte Iran att det var en bra ide att fortsätta pressa Israel och då gick det som det ALLTID gått när palestinierna fått god hjälp av dom omgivande imperialisterna eller Sovjet/Ryssland.

Pierre Gilly sa...

Tänk dig att halva svenska folket får fly till Gotland efter en samisk invasion, typ. Samerna bygger också bosättningar på Gotland men efter ett antal år av bråk drar de bort dem. Samerna på fastlandet kontrollerar havet runt Gotland och tillåter ingen flygplats. Ingen import eller export kan ske utan deras godkännande. Det finns inga förutsättningar för en fungerande ekonomi på Gotland. Samerna förklarar för världen att de har rätt att försvara sig...

Micke sa...

Etter 60-70 år av uteblivet resultat skulle jag säga upp prenumerationen på hjälp från stater som vill krossa den "svenska staten" därför att dom hatar och alltid hatar svenskar och därför att dom har koloniala anspråk som dom dessutom delar med en kolonial stormakt i brunt som alltid varit en diktatur.

Jag skulle dessutom ompröva mina egna krav på att upplåna den svenska staten och skaffa nya vänner som kan hjälpa mig att försvara den jag återfår av det som är mitt. Slutligen skulle jag söka samabete med samerna. Om svenskar hitills varit nöjda med att gå 50 procnet bakåt under 70 år så kanske lika mycket framåt under samma tidsrymd utan masslakt ska ses som en positiv början.

Tror jag att detta kommer att hända? Nej det gör jag inte. Men det hade varit fullt möjligt.

Micke sa...

Jag fattar dessutom inte varför stödet för att förslava Syrierna ytterligare under Ryssland och Iran omfattas av i princip alla som stöder Hamas. För mig är det ett uttryck för vad Hamas är.

Micke sa...

Han är igång igen med detta för att dra fokus från DN´s artiklar.

Pierre Gilly sa...

"Han" är naturligtvis alltid igång.